Tiktok väl lämpat för konspirationsteorier

22 nov 2022 • 2 min

Även om konspirationsteorier inte är något nytt är de särskilt lämpade att sprida i den kinesiska appen Tiktok. Det berättade Abbie Richards, desinformationsexpert, på årets Internetdagar.

Den amerikanska desinformationsexperten Abbie Richards fokuserar på den desinformation som sprids på Tiktok.

Numera bor hon i Melbourne, Australien, och med en kopp te nära till hands pratade hon, via länk, om Tiktok och om desinformation. Hon som också är utbildad miljövetare flyttade till Australien för att satsa på en stand up-karriär och hon använder sig gärna av humorn som redskap när hon ska grotta ner sig i Tiktok och dess komplexa informationsflöde.

Hon beskriver Tiktok med sitt korta, snabba videoinnehåll, som en rekommendationsbaserad algoritm som ”känner dig bättre än du själv gör”. Abbie Richards konstaterar att appen har varit den mest nerladdade de senaste två åren och att den har en miljard aktiva användare.

Abbie Richards har själv, på Tiktok, gjort många videor där hon till exempel dissekerar skillnaderna mellan konspirationer och konspirationsteorier. Några av dem väver hon in i sin keynote-föreläsning på Internetdagarna.

Abbie Richards är tydlig med att konspirationsteorier inte är något nytt, att de erbjuder enkla förklaringar på komplexa problem och att de också ger mening, en känsla av kontroll och ordning i kaos. Hon understryker även, att konspirationsteorier blir än vanligare i krissituationer, det märktes inte minst under pandemin. Konspirationsteorier utmanar makten: Kanske kan det vara så att…
Då gäller det bara att hitta någon att skylla på. Historiskt har det ofta handlat om att judarna har fått ta skulden, en konspirationsteori som återkommer om och om igen.

Hennes ”konspirationstriangel” blev viral under 2021 och nu har hon en halv miljon följare. I botten på den upp- och nervända triangeln finns faktiska konspirationer, sådana som ägt rum, till exempel att stora tobaksbolag ljugit om sina produkter. I basen på triangeln har hon placerat teorier som hon ser som farliga och som inte har någonting med verkligheten att göra. Det handlar bland annat om förintelseförnekelse och om konspirationsteorier om att verkliga skolskjutningar är iscensatta.

Abbie Richards menar att konspirationsteorier ofta föds ur en känsla av maktlöshet och att man inte litar på myndigheter och institutioner, på makten. Att desinformation går hem så väl på Tiktok anser hon bero på att plattformen prioriterar tittartid och engagemang före precision och noggrannhet. Det handlar också om att korta videoklipp är svåra att övervaka, analysera och källgranska. Nu gäller det att öka transparensen på de olika plattformarna och att säkerställa att det inte går att tjäna pengar på desinformation, menar Abbie Richards.

Samtidigt poängterar hon att Tiktok är en app som ger fler människor, från andra bakgrunder möjlighet att synas och höras. Abbie Richards avslutade sin föreläsning med en lista på ämnen som hon har lärt sig mycket om på Tiktok. Det handlar bland annat om geologi, astrologi, lokala nyheter, svart historia och om hur man gör för att få tofu att smaka gott.

Internetstiftelsen arrangerar sedan år 2000 Internetdagarna. Årets upplaga äger rum under måndagen och tisdagen.

1. Vi är och nosar på detta som folkbibliotek, tillsammans med skolbibliotekarien. Jag tycker att det är intressant med att tänka på litteratur som något som befinner sig mellan fakta och fiktion.
    Fiktion är också något som man gärna dras emot.
    Men det är otroligt viktigt att veta skillnaden.
    Vi måste problematisera varför många (vuxna) människor tror på konspirationsteorier och prata om vad det kan leda till.

Netflix kör en serie som heter Ancient Civilizations. Seriens skapare Graham Hancock är en frekvent besökare på Joe Rogans podd. Jag förstår varför det fascinerar men vi måste bli bättre på att säga ifrån när det är foliehatt på.

Enligt en undersökning som opinionsföretaget YouGov gjort så nästan hälften av svenskarna att det finns hemliga sällskap som kontrollerar/påverkar den politiska utvecklingen i olika länder. Det är inte bara ungdomar på tiktok och det är också ett seriöst samhällsproblem.