Vecka för digital inkludering i gång

11 okt 2021 • 2 min

Digital älgjakt, hjälp med bank-id eller diskussion om it-säkerhet. Det är några av de arrangemang som hålls på olika håll i landet under det som kallas emedborgarveckan.

Hela vecka 41 hålls extra fokus på digitala tjänster på många bibliotek runt om i landet. Emedborgarveckan är ett initiativ från Digidelnätverket och ett 60-tal arrangörer deltar.

Terese Raymond.

– Det är en kampanjvecka där vi samlar exempel på aktiviteter som görs för att öka den digitala delaktigheten. Det är ett sätt att visa upp det dagliga arbetet som sker, säger Terese Raymond, samordnare för Digidelnätverket.

De flesta arrangörer är bibliotek, men även en enskild region, en länsstyrelse samt Sveriges Kommuner och Regioner har programpunkter under veckan.

Bland de flera hundra programpunkterna finns exempelvis den digitala älgjakten i Rättvik. Med hjälp av en skyttesimulator, som vanligen används för dem som ska ta jägarexamen, har Digidelcentret i Rättvik ordnat digital jakt för personer som bor på äldreboende och inte längre har möjlighet att ge sig ut och jaga i skogen. Tjänsten har tagits fram för personer som lider av demenssjukdom. Skogsljud, grillad korv och kokkaffe utomhus ska väcka minnen från förr till liv hos deltagarna.

Biblioteket i Vallentuna vill få besökarna att fundera på propaganda med hjälp av ett resande demokratilabb och i Skinnskatteberg arrangeras en e-mässa där besökarna får hjälp med olika e-tjänster.

I ett samarrangemang med Internetstiftelsen direktsänder bland annat biblioteket i Nyköping en föreläsning om it-säkerhet. I samband med föreläsningen finns konsumentvägledare och representanter för lokala Sörmlands sparbank på plats för att informera och svara på frågor.

Kampanjveckan hålls för att visa upp vilken typ av stöd som finns på bland annat biblioteken. Men den kan också fungera som inspiration.

– Det kan också vara lättare att starta exempelvis ett nytt samarbete och göra det där lilla extra under veckan. Det fungerar som marknadsföring för de som bor i närområdet, men jag kan också tipsa på nationell nivå om extra roliga saker som är på gång, säger Terese Raymond.