DIK prisar alla bibliotekarier

24 sep 2020 • < 1 min

Utmärkelsen Årets bibliotek går inte till något enskild verksamhet. Istället prisas alla landets bibliotekiarer för att de, enligt motiveringen, förkroppsligar tanken om kulturen som en självklar samhällsbärare.

Bibliotekssektorn levererar en väl fungerande verksamhet trots att vi befinner oss i den kanske största samhällskrisen sedan krigsåren, säger DIK-ordföranden Anna Troberg i ett pressmeddelande. Foto: Stina Gullander.

Utmärkelsen Årets bibliotek delas varje år ut av fackförbundet DIK – förra året prisades Mediateken på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg.

I år har prisjuryn dock frångått sin vana att prisa en enskild verksamhet. Istället tilldelas utmärkelsen alla landets bibliotekarier.

– Under 2020 har bibliotekarier runt om i landet mött krisen med både kreativitet och handlingskraft. De har trots många utmaningar förkroppsligat begreppet samhällsbärare, säger DIK:s förbundsordförande Anna Troberg i ett pressmeddelande.

Prissumman på 25 000 kronor skänks till organisationen Teskedsorden.