Skyddsombud stänger alla Göteborgs bibliotek "Våra medlemmar är rädda"

24 nov 2020 • 2 min

På tisdagsmorgonen sattes lappar upp om stängning på alla Göteborgs folkbibliotek. ”Det här är en dödlig pandemi”, säger huvudskyddsombud Eva Halleröd från fackförbundet Vision.

Eva Halleröd är huvudskyddsombud för Vision. – Arbetsgivaren har inte involverat oss i arbetet med riskbedömningar. De har jobbat vid sidan av oss, säger hon.

Klockan nio på tisdagen infördes skyddsstopp på alla 24 stadsdelsbibliotek och alla bokbussar i Göteborgs stad. Fackförbundet Vision bedömer att smittspridningen utgör en risk för både personal och besökare.

– Det här är en dödlig pandemi. Jag tycker att vi bör stänga biblioteken temporärt nu, säger Eva Halleröd, huvudskyddsombud och ordförande för Visions klubb inom kulturförvaltningen.

– Våra medlemmar känner ett otroligt samhällsansvar och brinner för verksamheten. Men de är rädda och många är jättestressade.

För en dryg vecka sedan fattades ett politiskt beslut att stänga stadsbiblioteket. Det medför en risk för fler besökare på övriga bibliotek, anser Vision.

Skyddsstoppet innebär att bibliotekslokalerna stängs för besökare. Personalen är fortfarande på plats och kan arbeta med bokleveranser och beställda bokkassar.

Anette Eliasson, sektorchef för biblioteken i Göteborgs stad, tycker att de åtgärder som har gjorts är tillräckliga för att personalen ska ha en säker arbetsmiljö.

– Absolut, vi gör löpande åtgärder utifrån situationen och hade vi inte känt oss trygga med dem hade vi inte haft verksamheten i gång. Vi har ansvar både för verksamheten och arbetsmiljön. Samtidigt är det en politisk fråga. Beslutet att stänga stadsbiblioteket kunde ha inneburit en risk för fler besök på andra bibliotek, men det har inte blivit så generellt. Besöken har minskat enormt sedan de allmänna regionala råden kom, säger hon.

– Vi har arbetat med olika åtgärder sedan pandemin började och haft en tät och bra dialog med fackliga parter och medarbetare.

När de regionala råden började gälla för Västra Götaland plockade förvaltningen bort möjligheten till hjälp med datorer och skrivare, men har fått direktiv från politikerna att återinföra det men med självservice.

All övrig kulturverksamhet inom stadens kulturförvaltning har stängt i Göteborg. Även simhallar håller stängt för att minska risken för smittspridning.

Varför ska just biblioteken vara fortsatt öppna?

– Man anser att det är en samhällsviktig resurs, och det håller vi med om så klart. Vi har märkt under den här perioden att våra användare behöver oss mer än någonsin.

Statsminister Stefan Löfven har uppmanat alla att inte gå till biblioteket, är det motsägelsefullt att ni ändå håller öppet?

– De säger att man inte ska gå till biblioteket om det inte är nödvändigt. Vi anpassar verksamheten löpande så att de nödvändiga och korta besöken blir möjliga på ett säkert sätt, säger Anette Eliasson.

De säger att man inte ska gå till biblioteket om det inte är nödvändigt. Vi anpassar löpande verksamheten så att de nödvändiga och korta besöken blir möjliga på ett säkert sätt, säger Anette Eliasson.

Eva Halleröd har förståelse för stadens dilemma och ser behovet av biblioteken, men tänker i första hand på sina medlemmars arbetsmiljö.

– Det här är ett stort beslut och vi förstår att det ställer till det för många medborgare, men som facklig organisation måste vi dra lansen för våra medlemmar.

1. Här i Nya Hovås är Biblioteksservice helt stängd. Finns ingen möjlighet att lämna igen böcker. Denna service är fantastisk i vanliga fall och är ju obemannad , frånsett tisdagar 15-18 och när böcker hämtas och lämnas av personal. Kanske kunde man stänga bara denna stund. I övrigt är det sällan som det är mer än en person som lånar ! Detta är ingen plats där det finns möjlighet att sitta och läsa eller jobba. Liten yta ,endast hämta och lämna. Förstår inte logiken i att stänga här.

2. Blev mycket ledsen när ni stängde biblioteken i dag. En livlina för mig och troligtvis många andra i dessa bistra tider. Jag förväntar mig att ni löser tillgängligheten på ett lämpligt vis så snart som möjligt. Jag som bokslukare väntar böcker som jag beställt på biblioteket. All kultur kan väl inte få avstanna på grund av pandemin. Helger i antågande och ensamhet för oss över 70+. Jag vill vakna i morgon att ni löst problemet. Lycka till