Filmtjänst blev för dyr för biblioteket

20 jul 2021 • 2 min

Biblioteken i Malmö och Uppsala har sagt upp avtalet som ger låntagarna möjlighet att låna film. Det blev för kostsamt.

Från och med augusti kan Malmöborna inte längre streama film från biblioteket. Avtalet med Cineasterna har sagts upp då det blev för dyrt.

E-medierna har ätit upp för stor del av den totala budgeten i Malmö, säger Torbjörn Nilsson. Foto: Malmö stadsbibliotek

– Problemet är att vi har en budget som är avsatt att täcka både tryckta medier och e-medier. Som det har sett ut det senaste året äter e-medierna upp en för stor del av den totala budgeten. Vi måste få ekvationen att gå ihop i slutändan och det får vi inte just nu, säger stadsbibliotekarie Torbjörn Nilsson till Sydsvenskan.

Enligt samma tidning ökade utlånen av filmer via tjänsten som nu sägs upp med 38 procent under pandemiåret 2020. Det blev helt enkelt för kostsamt för biblioteken.

Förändringen beskrivs också som ett sätt att prioritera litteratur framför film, i enlighet med uppdraget i bibliotekslagen.

Tidigare i våras sade även Uppsala upp avtalet med Cineasterna, också där för att det blev dyrt. Tjänsten var populär och väl använd även i Uppsala, men när kulturförvaltningen var tvungen att spara prioriterades annan verksamhet, bland annat med hänvisning till bibliotekens övergripande uppdrag.

Daniel Andersson, som ansvarar för utveckling och innehåll av tjänsten Cineasterna på FörlagEtt, beklagar avhoppen. Men han påpekar att biblioteken har möjlighet att kontrollera sina kostnader för tjänsten genom att sätta ett tak för hur många filmer varje låntagare kan låna per månad.

– Från vår sida har vi även erbjudit prisreduceringar till både Uppsala och Malmö då tjänsten är oerhört uppskattad bland deras låntagare. Erbjudandet har Uppsala och Malmö dessvärre tackat nej till.

Även i Uppsala blev filmtjänsten från Cineasterna för dyr för biblioteket och sades upp i våras. Foto: Annika Clemens

I dagsläget erbjuder bibliotek i över 200 kommuner sina låntagare tjänsten Cineasterna. Många kommuner använder sig också av BTJ:s filmtjänst Viddla.

1. Det är förvisso sant att biblioteken är ålagda att prioritera litteraturen, men ibland får jag känslan av att man prioriterar den för mycket. För bibliotekslagens formulering ”Biblioteken i det allmänna biblioteksväsendet ska främja litteraturens ställning och intresset för bildning, upplysning, utbildning och forskning samt kulturell verksamhet i övrigt.” måste tolkas som att biblioteken också ska främja kultur och bildning i stort, och i dagens värld har litteraturen här knappast samma särställning som den tidigare hade. Att kunna erbjuda film av stora regissörer som Bergman, Fellini, Tarkovskij, m.fl. är då rimligen viktigare än att ha några extra exemplar av Camilla Läckbergs senaste dussindeckare för att folk inte ska klaga allt för mycket över den långa reservationskön. (Nu vet jag förvisso inte hur stora fysiska filmsamlingar Malmö och Uppsala har, men i klass med Cineasternas utbud är de väl knappast, och går en dvd förlorad eller blir utsliten kan det ju vara svårt att ersätta den.)