Allt fler tvingas begränsa e-lånen

19 sep 2013 • < 1 min

Nu droppar allt tätare rapporterna in om att biblioteken tvingas att begränsa eller rentav stoppa e-boksutlåningen. Senast i raden är Ekerös bibliotek utanför Stockholm som fram till den sista september tvingas stoppa all e-boksutlåning eftersom kvartalskostnaderna har slagit i taket.– Det är synd att de höga avgifterna som biblioteken har för att kunna låna ut e-böcker begränsar de fantastiska möjligheterna med e-boken. Vi vill ju att alla ska kunna låna e-böcker, obegränsat! Men då krävs ett ersättningssystem till förlagen som ger en rimlig kostnadsbild, och för att få det krävs att det stora e-bokförlaget vill ha en dialog med oss på biblioteket. Men vi har tyvärr varken det ena eller det andra just nu. När utlåningen skjuter i höjden blir bibliotekets kostnader för e-bokslånen ohanterliga, och vi måste ju hantera skattepengarna ansvarsfullt, säger Lennart Lundblad, chef för Ekerö Kultur i en kommentar.

Även i Danderyds bibliotek har man varit tvungen att vidta åtgärder, enligt lokaltidningen Mitt i Danderyd (17.9.2013), när utlåningen av e-böcker ökat rekordartat. Nu får låntagarna låna max tre e-böcker per vecka. Trots ökade kostnader för e-böcker har biblioteket inte kompenserats med ökade anslag.