BBL testar: Brittisk testund i Vallentuna

3 apr 2018 • 2 min

VAD? Afternoon tea om Jane Austen VAR? Biblioteket i Vallentuna kulturhus FÖR VEM? Alla.

Vallentuna
Alexander Chamberlain berättade om Jane Austens liv och verk. Foto: Stina Loman.

På andra våningen i biblioteket i Vallentunas kulturhus har ett femtiotal åhörare slagit sig ner på lätt vadderade svarta stolar. Medelåldern är 70 plus och majoriteten av publiken består av kvinnor. Det är dags för Afternoon tea om författaren Jane Austen.

Publiken har varit ute i god tid och det är svårt att hitta plats för den som kommer strax innan den trekvartslånga stunden drar igång. Jag tränger mig ner längst bak med min tekopp. Biblioteket bjuder nämligen på Earl Grey-te, och det finns även småkakor. Inget märkvärdigt men en fin gest som skapar en mysig stämning.[fakta id=”17587″]

Framför oss står Alexander Chamberlain som håller i eftermiddagens aktivitet som är ett samarrangemang mellan biblioteket och ABF. Han har hållit i liknande evenemang på folkbibliotek i många år.

Med brittisk accent tar Alexander Chamberlain med oss på en resa som har sin början år 1775 då Jane Austen föds i Hampshire. Vi får höra om uppväxten i den högre medelklassen och hur tufft det var att vara kvinna med författardrömmar på den här tiden. Jane Austen tvingades publicera anonymt samtidigt som familjen kämpade med ekonomin.

Alexander Chamberlain är kunnig i ämnet, han svarar på frågor och skapar en avslappnad stämning. Det gör att publiken är mycket engagerad, lyssnar uppmärksamt och utbrister ”oj, jaha” och ”mhm” mellan varven.

Däremot är det en något för detaljerad berättelse han bjuder på. Jag har svårt att hänga med och tappar bort mig, teet ska ju hinna drickas och dessutom störs jag då och då av andra besökare som prasslar eller pratar bakom mig. Arrangemanget pågår nämligen mitt i biblioteket.

Dessutom hade jag önskat något mer inslag som gjorde att jag kom närmare Jane Austen. Kanske bilder på henne och familjemedlemmarna. Eller kopior ur originalutgåvor, eller varför inte en bild som visade hennes handstil. Men det är klart, jag kanske är ett barn av min tid som har svårt att sitta stilla och bara lyssna utan några ytterligare inslag.

När jag gick från Vallentuna kulturhus var det med en mysig känsla i magen, även om eftermiddagen lämnade mig med fler frågetecken än svar. Vem var hon egentligen, en av den engelskspråkiga litteraturens mest klassiska författare som skrev dessa stora kärleksromaner?