De testar att jobba utomhus

28 nov 2018 • 3 min

Det är inte bara barn som mår bra av att komma ut och röra på sig. I forskningsprojektet ”Stick ut!” får vuxna lämna kontoren och jobba utomhus. Malmö stadsbibliotek är en av 55 förvaltningar som testar.

Huvudbiblioteket i Malmö ligger precis intill Slottsparken. Nu går bibliotekarierna Nanna Ekman och Mimmi Widner ut när de ska ha möten. Foto: Ann Persson.

Är du duktigare på jobbet om du sitter kvar längst framför datorn? Nja, i Malmö stad uppmanas kontorsslavar att testa sina arbetsuppgifter utomhus. Läsa en lång rapport på en bänk i parken. Planera något nytt under en cykeltur. Ha möte under en promenad.

Bibliotekarierna Nanna Ekman och Mimmi Widner har lämnat sina skrivbord på Malmö Stadsbibliotek, köpt sig varsin kaffe i pappersmugg och gått ut i parken för ett möte. Runt knuten lurar en höststorm som redan får löv och grus att dansa, och anteckningsböcker att fladdra. På dagordningen står att Nanna Ekman ska uppdatera kollegan Mimmi Widner om de pågående digitala utvecklingsprojekten, som ”Bibblan Bildar”.

Varför valde ni att ta en promenad i parken?

– Det går ofta bättre att prata när man promenerar. Det gynnar kreativiteten att röra sig. En promenad kan även göra ett svårt samtal lite lättare. Ta till exempel ett samtal med tonåringen. Många chefer och coacher väljer spontant att ta en promenad under ett medarbetarsamtal, säger Nanna Ekman.

– När jag rör mig är jag mer koncentrerad på samtalet. Om jag sitter ner tittar jag på de andra och fokuserar mer på personen. Under en promenad är man på samma nivå. Det tar udden av hierarkin, säger Mimmi Widner.

Ge ett exempel på ett riktigt lyckat möte utomhus, som kanske inte hade gått lika bra i ett bokat mötesrum!

– Vi var sex personer som hade fått en lite vad man kalla knepig fråga från en chef. Då gick vi ut till en fin plats i parken, säger Mimmi Widner och pekar mot en terrass som vetter mot kanalen i parken.

– Alla fick säga vad de tyckte medan vi andra lyssnade. Det var en person som antecknade, tillägger Nanna Ekman.

Ge ett exempel på när det inte har fungerat.

– En gång kom det en hel dagisklass just när jag hade satt mig ner här i parken. Då fick jag leta upp en annan plats. Vi började att sticka ut i maj, så nu gäller det att hitta former för att komma ut i höst och vinter, säger Nanna Ekman.

Vad kan man inte göra utomhus?

– Det kan nog vara svårare att ha ett formellt möte med ett tydligt syfte, säger Mimmi Widner.

– Att läsa på datorskärmen kan vara svårt när solen skiner. Arbetet kan begränsas om det inte finns tillgång till wifi, fortsätter Nanna Ekman.

Vad vinner ni mer än kreativitet när ni går ut?

– Ljus och grönska. Och koncentration, säger Mimmi Widner.

– Att få röra på sig. Det är skönt om jag har sovit dåligt och är stel i nacken, säger Nanna Ekman.

Kan ni lämna skrivbordet utan att få dåligt samvete för att chefen eller kollegorna ska undra var ni håller hus och om ni egentligen sköter era jobb?

– Vi sitter i ett öppet landskap där många lämnar skrivbordet för att jobba på andra platser i biblioteket, till exempel i utlåningsdisken, säger Mimmi Widner.

– Det är klart att jag kan känna mig lite skyldig, men då plockar jag fram appen och beskriver vad jag har gjort, fortsätter Nanna Ekman.

I en app rapporterar deltagarna i forskningsprojektet vad de uträttat utanför kontoret.  Var det ett informellt samtal, ett möte, ett telefonsamtal eller för att läsa, planera och tänka? Deltagarna beskriver även hur det gick och hur det kändes: Hade de dåligt samvete för att de gick ut från kontoret?