Första meröppet i Västsverige

23 jan 2013 • 2 min

I Danmark finns redan ett 80-tal meröppna bibliotek och i Sverige har bland annat Veberöd gjort det liksom Kävlinge och Botkyrka. I början av april blir Ale kommun i Västra Götaland län först i Västsverige med ett meröppet bibliotek.Ale kommun öppnar sitt meröppnabibliotek i Surte och Skepplanda den 2 april. I samband med det kan man erbjuda kommuninvånarna ökade öppettider sju dagar vecka – även kvällar och helger när personal inte finns på plats. I övrigt kommer personal bemanna biblioteket i samma utsträckning som idag. I Surte har man idag öppet tisdagar kl 14-19, onsdagar 10-16 och torsdagar 10-15; I Skeppslanda är öppettiderna måndagar 14-19, tisdagar 10-15 och torsdagar 10-16.30.

Isabell Korn, kultur- och fritidsnämndens ordförande, säger i ett pressmeddelande, att man är övertygad om att detta kommer att öka antalet besökare till biblioteken. Dessutom görs omställningen till meröppet utan några omfattande extrakostnader.

Bibliotekschefen i Ale kommun, Eva Bünger är även hon positiv:

– Det meröppna biblioteket i Surte ligger precis vid pendelstationen och i Skepplanda ligger det nära både busstation och butiker. Det gör det enkelt för medborgarna att göra sina biblioteksärenden på väg till och från jobbet eller när man handlar. Dessutom är vår personal oerhört engagerade och ser mycket positivt på det meröppna biblioteket.

Flera ur bibliotekspersonalen i Ale kommun har gjort studiebesök i Veberöd för att lära och bli inspirerade. Axiell har bistått med de tekniska lösningarna för att göra meröppet möjligt, bl a krävs ett självbetjäningssystem för lån av böcker, vilket de flesta bibliotek redan har. Det krävs också ett säkerhetssystem för tillgänglighet. Tillgång till det meröppna biblioteket får kommuninvånare över 18 år och genom att registrera sig som meröppetanvändare på biblioteket när det är bemannat.

Ale kommun med knappt 28 000 invånare har inalles fyra bibliotek, huvudbiblioteket ligger i Nödinge i samma byggnad som Ale gymnasium och utöver filialerna i Surte och Skeppslanda finns även en filial i Älvängen. I kommunen finns även tre skolbibliotek.