Framtidens bibliotek

14 maj 2012 • 2 min

Fram till den 16 maj går det ännu att se dem – bidragen i den internationella arkitekturtävlingen ”Metropolens pulserande hjärta” som Helsingfors stad anordnar om det nya Centrumbiblioteket.

Arkitekturtävlingen för Centrumbiblioteket har väckt stort intresse på olika håll i världen och över 530 bidrag har skickats in till tävlingen. Om man har vägarna förbi Helsingfors finns de att beskåda i en utställning i Busholmens Bunker fram till och med 16 maj.
Efter utställningen inleder domarna sitt arbete och väljer ut 6–8 tävlingsbidrag som går vidare. Dessa förslag offentliggörs uppskattningsvis i september–oktober 2012. Resultatet av tävlingen blir klart om ett år, i juni 2013.

Centrumbiblioteket byggs i området kring Tölöviken. Målet är att skapa en levande, funktionell och mångsidig mötesplats – ett framtidens bibliotek – för människor samt en energieffektiv märkesbyggnad. Centrumbiblioteket ska rymma en salig mix av bildning, kultur och underhållning. Den fysiska byggnaden på cirka 10 000 m2 rymmer även det digitala biblioteket som ger service till användarna både i rummet och på nätet. I biblioteksbyggnaden ska den nya tekniken även ge synlighet åt nätinnehållet i nära anslutning till traditionellt materialet.

Utöver den egentliga biblioteksverksamheten tillhandahåller byggnaden lokaler för evenemang, stadsbornas egna projekt och deltagande.

Invigningen av biblioteket är planerad till juni 2017, kostnaden beräknad till närmare 70 miljoner euro. Det kommer att finnas 150 000 böcker, 900 årgångar tidskrifter och dagstidningar och 40 000 stycken musikmaterial. Öppettiderna kommer att vara generösa med både på vardagar och helger – man med 5 000 besökare per dag och 1,5 miljoner besökare per år.

Mer information (på svenska) hittas här

1. Hej,

Det är alltid ett nöje att läsa att nya präkiga bibliotek byggs
    men det är sorgesamt att läsa att ”framtidens bibliotek”
    i Helsingfors bara ska ha 150.000 böcker. Det är hälften
    av vad exempelvis Växjö och Kalmar har i sina samlingar.

Jan