Fullt fokus på nationella minoriteter

27 feb 2019 • 2 min

Utställningen Min berättelse om nationella minoriteters och urfolks kulturarv visas just nu på 37 folkbibliotek i Norrbotten. Allmänheten bjuds också in att dela med sig av sina berättelser.

Poeten Stina Inga, musikern Mirja Palo och författaren Bengt Kostenius är en del av utställningen Min berättelse. Foto: Privat.

”Jag önskar att ni hittar tryggheten i de ljusa sommarnätterna när ni somnade i min famn och renkalvarna gick grymtande runt oss. Då när jag värmde er vid elden, rörde försiktigt i era frostbitna kinder under årets mörkaste tid. Jag önskar att ni kommer ihåg att vi brukade hälsa när vi kom och tacka för oss när vi for”, så avslutas en dikt om renar som poeten Stina Inga från Kiruna har skrivit.[fakta id=”19295″]

Dikten är en del av utställningen Min berättelse som pågår i Norrbotten under våren. Utställningen handlar om nationella minoritets- och urfolks litterära och berättande kulturarv och visas på 37 folkbibliotek i länet.

– Vi fokuserar på de språk som har förvaltningsområden i Norrbotten. Under det regionala temaåret Kulturarv 2019 vill vi lyfta fram ett kulturarv som inte har fått så mycket plats i det svenska samhället tidigare, säger Milka Jafri.

Hon är projektledare på Resurscentrum för litteratur som driver projektet tillsammans med Regionbibliotek Norrbotten och biblioteken i Norrbotten.

Förutom en fysisk utställning pågår en hel del programaktiviteter på biblioteken, och på Bibblo.se finns en digital utställning som kommer att pågå hela året. Här kan man lyssna på inspelade berättelser, dikter (hör hela Stina Ingas dikt här) och låtar på bland annat meänkieli, samiska och finska. Den som vill kan fylla på med sin egen berättelse om kulturarv, språk och litteratur.

– Vem som helst som har en koppling till nationella minoriteter kan dela med sig av sin berättelse. Du kan exempelvis berätta hur det är att ha rötterna i en minoritet men att ändå inte kunna prata språket som är ens föräldrars eller far- och morföräldrars.

Vad hoppas ni på för publik?

– Vi vill att varenda norrbottning tar del av projektet. Men främst riktar vi oss till dem som har en koppling till nationella minoriteter och urfolk, säger Milka Jafri.

Kulturrådet och Region Norrbotten finansierar utställningen.