Ingen modell – bara ramar

3 okt 2013 • 2 min

Elibs nya modell är ingen modell utan ramar och därför omöjlig att ta ställning till. Det säger Mikael Petrén, chef för virtuella enheten vid Stockholms stadsbibliotek. Han säger också att de bibliotek som pratar med Elib i e-boksfrågan har blivit informerade om ramverket och har fått lämna synpunkter vilket är en annan sak än ”samarbete” som man från Elibs sida vill påskina.

Redan under årets Bok & Bibliotek aviserade Elib en ny modell för utlån av e-böcker. Det gamla systemet av – av kritikerna utdömt som föråldrat – ska finnas kvar men ”mer flexibelt” och med fri prissättning.

I morse gick Elib ut i SR:s Kulturnytt och försökte tala om vad modellen går ut på. I det nya systemet ska, enligt Elib, biblioteken själva kunna kurera sitt utbud mot att förlagen bestämmer vilka titlar de vill erbjuda och till vilket pris. Därtill vill man skippa karenserna och i gengäld införa en styckelicensmodell – en modell som Svenska Förläggareföreningen har talat sig varm för – där man behandlar e-boken som en pappersbok (snacka föråldrat), dvs som ett enstaka exemplar som biblioteket kan köpa in ett antal av för utlån under viss tid. Är alla exemplaren utlånade, ja då får man ställa sig i kö. I den mix av olika modeller som man nu försöker sy ihop ser man från Elibs sida också framför sig en abonnemangsmodell där förlagen kan låta bibliotek låna ut en grupp med titlar till en fast summa.

– Jag tycker att det är roligt att det rör på sig, att det kommer initiativ men med det sagt vill jag också säga att det är omöjligt att ta ställning till Elibs modell eftersom den inte är en modell – det som presenterats är ramar till en modell, säger Mikael Petrén, chef för virtuella enheten vid Stockholms stadsbibliotek.

– Vi saknar detaljer kring villkor och prissättning eller hur man t ex tänker kring styckelicensmodellen – är det meningen att man ska förnya efter viss tid, eller? Utan detaljer kring villkor och prissättning är det svårt att ta ställning. Vi förhandlar ju dessutom inte priser med Elib utan med förlagen, ovanpå de här ramarna krävs det förhandlingar.

Nu finns det verkligen behov av att stora aktörer som KB och SKL kliver in i matchen, menar Mikael Petrén.

– Vi går från en visserligen frustrerande men relativt enkel situation till en på många sätt väldigt komplex situation, säger Mikael Petrén som tycker att affärsmodellerna ska vara enkla och transparenta och den friktion som krävs ska istället byggas in i det digitala biblioteket.