Lyckad stop motion-workshop i Lundby

1 nov 2018 • 3 min

Att arrangera en workshop i stop motion för barn visade sig bli ett lyckat tilltag för Lundby bibliotek. ”Barnen lär sig att öva på sin berättarförmåga och fantasi”, säger filmpedagogen Henrik Dahlbring.

Foto: Malin Frisk.

Barnbibliotekarierna på Lundby bibliotek arrangerar gärna digitala aktiviteter för barn och ungdomar. I somras höll en fullsatt stop motion-workshop för 20 barn i åldrarna 7-12 år.

– Stop motion handlar om att fota ett objekt flera gånger i en bildserie, mellan varje bild flyttar du objektet lite och när du spelar upp bildserien ser det ut som om att figuren fått liv och rör sig, säger Henrik Dahlbring, som är filmpedagog och var den som höll i eventet.

Han inledde med en miniföreläsning om hur tekniken fungerar och visade sedan hur man bygger en bakgrund med kartong, lim och papper och hur man gör lerfigurer med ståltråd, kulor och lera.

Foto: Malin Frisk.

Efter det delades barnen in i par. Henrik Dahlbring berättade var berättelsen kunde utspela sig, kanske på månen eller i en djup skog. Efter det gjorde barnen ett manus och började filma via en app i paddor som de hade med sig hemifrån eller lånade av biblioteket.

– Det gick otroligt fort så snart barnen började tänka ut ett manus. Stop motion är roligt och lätt att lära sig, speciellt lätt för barn eftersom de har så mycket fantasi och gillar att pilla med grejer, säger Henrik Dahlbring.

Workshopen pågick i fyra timmar och i slutet tittade alla på varandras filmer.

Vad lär sig barn av stop motion?

– De lär sig att samarbeta, ha tålamod och att kommunicera sina idéer. Stop motion lär också barn att öva på sin berättarförmåga och fantasi, säger Henrik Dahlbring.

Kan andra bibliotek göra liknande event utan att ha med en expert som guidar barnen?

– Det är inte omöjligt, men det krävs att du har tid att lära dig appen och animationstekniken. Det som blir knepigt är att det kan komma en hel del frågor som du inte har svar på, och de svaren kan du endast få genom att hålla ett antal workshops. Det fina med stop motion är att det är busenkelt att lära sig, men det är skillnad på att lära in och lära ut.

Malin Frisk är barnbibliotekarie på Lundby bibliotek.

En bild från en annan workshop i stop motion som Henrik Dahlbring arrangerat. Foto: Henrik Dahlbring.
En bild från en annan workshop i stop motion som Henrik Dahlbring arrangerat. Foto: Henrik Dahlbring.

– Ett tips till andra bibliotek som vill arrangera liknande event är att de har många paddor, för det var många barn som kom utan paddor, även om vi skrivit i inbjudan att de skulle ta med sig hemifrån om de hade egna, säger hon

Barnen spelade in sina filmer via gratisappen Stop motion studio. Biblioteket hade förberett sina paddor med att ladda ner appen och se till att den fungerade.

– Barnen var otroligt kunniga och kreativa. Eventet blev väldigt lyckat, säger Malin Frisk.