Museum och förening jubilerar

30 okt 2014 • < 1 min

I år fyller Biblioteksmuseiföreningen 25 år och Biblioteksmuseet 20 år och det firas bl a med en jubileumsbok i det...

BiblioteksmuseetI år fyller Biblioteksmuseiföreningen 25 år och Biblioteksmuseet 20 år och det firas bl a med en jubileumsbok i det mindre formatet: Genom historien mot framtiden.

Folkbibliotekens historia, utveckling och nuvarande situation speglas genom åtta bidrag och till de som skriver hör Bengt Göransson, biblioteksprofilen Anna-Lena Höglund, riksbibliotekarien Gunilla Herdenberg och Margareta Berg, tidigare bibliotekschef i Botkyrka. Tommy Olsson, ordförande i Biblioteksmuseiföreningen medverkar i ett eget bidrag om hur föreningen bildades, museet kom till stånd och hur det har utvecklats genom åren och hur framtiden ser ut för ett museum med knaper ekonomi och som vilar på ideellt engagemang.

Den lilla boken spänner över stor bredd: det handlar läsandet och folkbiblioteken samt deras utveckling, ideologiernas utveckling och biblioteket som interkulturell, biblioteksmuseets roll och betydelse (i Borås och i Vasa). Det sistnämnda skriver Ilkka Mäkinen, bibliotekshistoriker samt medlem i styrelsen för Finlands biblioteksmuseiförening.

Bengt Göransson summerar det hela ganska bra när han skriver:
Biblioteket är inte ett serviceorgan vilket som helst. Biblioteket är inte bara, eller ens främst, en plats där man tillhandahåller böcker och bokhyllor för dem som har det så dåligt ställt att de inte har råd att köpa böcker och skaffa bokhyllor själva. Biblioteket är ett ställe där vi samlar, redovisar och förmedlar kunskap om det intellektuella och kulturella tillståndet i landet.