Norrköping stadsbibliotek 100 år

22 okt 2013 • < 1 min

Idag gratulerar vi Norrköpings stadsbibliotek som firar 100 år. Firandet inleds med tårtkalas (så långt det räcker) och öppet hus för stadens alla invånare och fortsätter med program hela dagen.I förordet till den minnesskrift som ges ut i samband med jubileet (tryckt i en upplaga om 300 ex varav de första 50 i en numrerad bibliofilupplaga) skriver 1:e bibliotekarien Ola Gustafsson tillika oregelbunden skribent i Biblioteksbladet att ”ett folkbibliotek som Norrköpings stadsbibliotek arbetar alltid i det dynamiska spänningsfältet mellan förvaltning och förnyelse”. Det är man knappast ensam om bland folkbiblioteken i Sverige men Norrköping har på olika sätt ändå utmärkt sig. I framkant på många olika nivåer. Som Ola Gustafsson konstaterar: starka personligheter – under 100 år, blott sju stadsbibliotekarier och personal som stannat länge– och kontinuitet har väsentligt bidragit till Norrköping Stadsbiblioteks framgångssaga.

Conny Äng, en mer sentida chef 1983-2004, kidnappade till exempel sentensen ”Sky’s not the limit” – för ambitionerna för vad en biblioteksverksamhet kan vara. Obegränsade.

Mer anspråkslöst men icke desto mindre uppfordrande kan man sammanfatta det som Ola Gustafsson gör i slutorden i sitt förord i minnesskriften som ger både minnesbilder och värdefull historik: ”Norrköpings Stadsbibliotek är och ska vara folkets bibliotek, ett hus öppet för envar till gagn och båtnad från morgon till kväll.

Foto från Norrköpings stadsbiblioteks Facebook-sida.