Regeringen satsar på digidelcenter

12 jun 2018 • < 1 min

Motala biblioteks digitala satsning digidelcenter ska spridas till fler kommuner. Regeringen har skjutit till pengar och medlen går att söka från och med augusti.

Foto: Getty.

För ett år sedan slog Motala bibliotek upp dörrarna till sitt nya digitala centrum, Digidelcenter. Här får Motalaborna hjälp med att öka sin digitala kompetens, det kan exempelvis röra sig om hjälp med att fylla i myndighetshandlingar via nätet eller hjälp att förstå sig på banktjänsten Swish.

Projektet är treårigt och finansernas bland annat av Internetstiftelsen. Nu vill regeringen att konceptet ska spridas till fler kommuner och ger Internetstiftelsen 9 600 000 kronor för år 2018. Tanken är att pengarna ska främja och bistå etablerandet av 5-10 bemannade digidelcenter.

– Jag har själv besökt Motala och är väldigt imponerad av verksamheten där. Digidelcentret är en mötesplats där människor som känner sig ovana med den nya tekniken får hjälp att lösa problem eller komma igång med att använda digitala tjänster. Det är Sverige när det är som bäst, säger Peter Eriksson, digitaliseringsminister, i ett pressmeddelande.

Pengarna går att söka från och med augusti och inom kort kommer mer information att läggas upp på Internetstiftelsens hemsida.

– Det är väldigt glädjande att se regeringens engagemang i frågor kring digital delaktighet. Det här innebär att vi kan rulla ut konceptet till fler kommuner redan i år, säger Internetstiftelsens vd Danny Aerts i ett pressmeddelande.

Biblioteksbladet har tidigare rapporterat om verksamheten i Motala. Nyligen skrev vi också om Helsingborgs stadsbiblioteks nya digitala satsning.