Uppsala vill inspirera fler att satsa på unga

25 apr 2018 • 3 min

I morgon arrangeras konferensen Fokus Unga i Uppsala. Bibliotekspersonal från hela landet har bjudits in för att snacka om biblioteksverksamhet för ungdomar.

Till höger: Kön till Ung debatt, ett av Uppsala stadsbiblioteks många events för ungdomar. Till höger: Maria Fredriksson, ungdomsbibliotekarie. Foto: Bibliotek Uppsala.
Till vänsterr: Kön till Ung debatt, ett av Uppsala stadsbiblioteks många events för ungdomar. Till höger: Maria Fredriksson, ungdomsbibliotekarie. Foto: Bibliotek Uppsala.

För första gången arrangeras Fokus Unga på stadsbiblioteket i Uppsala, en konferens med fullt fokus på ungdomar.

– Det finns en brist på vidareutbildning för oss som jobbar med unga på bibliotek, säger Maria Fredriksson, ungdomsbibliotekarie på Bibliotek Uppsala och en av initiativtagarna till konferensen som hålls i morgon.

Hennes erfarenhet är att vidareutbildningar för ungdomsbibliotekarier ofta hålls gemensamt med de som jobbar mot yngre barn, vilket inte alltid blir lyckat eftersom verksamheterna skiljer sig från varandra.

– När jag pratar med kollegor runt om landet får jag intrycket att många är ensamma i sin roll, framför allt i de mindre organisationerna där man kanske inte har någon kollega att diskutera med. Tanken med konferensen är att vi får möjlighet att träffas, vi vill också få igång ett fungerande nätverk för nationellt samarbete, säger Maria Fredriksson.

90 deltagare från bibliotek i hela landet kommer att vara på plats.

– Intresset har varit jättestort och vi fick fullt ganska fort.

Under dagen ska det också presenteras olika exempel på hur olika bibliotek arbetat mot ungdomar.

Hur jobbar ni i Uppsala?

– För två år sedan fick vi ett tydligare uppdrag mot unga. Vi började då att göra en helt vanlig ungdomsavdelning, något som många underskattar, men det är väldigt bra att ha en egen plats för unga på biblioteket. Vi fyllde avdelningen med böcker och spel. En stor förändring var att vi satsade på att ha lika många böcker på svenska och engelska eftersom många som läser genrelitteratur väljer engelska böcker.

Ni har också haft en del programverksamhet för unga?

– Det som vi började med, och som också har fungerat bäst, heter Ung debatt. Det är en programserie där en gymnasieförening skapar debatter mellan lokala ungdomsförbund. De har diskuterat allt från skatte- och miljöfrågor till feminism. Vid den senaste debatten lyckades de få hit alla nationella ordförande för ungdomsförbunden och körde en stor valdebatt. Det kom 160 ungdomar, och eftersom vi bara får plats med 90 personer i lokalen så gjorde vi åhörarplatser utanför och ordande livestream på Facebook. Det satt ungdomar i hela biblioteket och livestreamade.

Varför tror du det blev så lyckat?

– Det handlar väldigt mycket om att låta unga ta plats och att inte vi lägger oss i vad de vill göra. Det är också viktigt att de själva kommer med idén och att vi säger ja till den. Ganska fort sprider sig ett rykte om att det går att arrangera saker på biblioteket. Likadant med läsningen, får vi hit proffsläsare börjar de dra med sig sina kompisar till biblioteket.

Fokus Unga arrangeras av Bibliotek Uppsala, Biblioteksutveckling Region Örebro län, Gotlands länsbibliotek, Kulturutveckling Region Västmanland, Regionbibliotek Stockholm, Regionbibliotek Uppsala och Regionbibliotek Östergötland.

Förhoppningen är att konferensen ska leva vidare, men att olika regioner delar på ansvaret för att arrangera den.

Vad vill du att konferensdeltagarna ska få med sig hem?

– Jag hoppas att de ska vara peppade, att de fått energi och konkreta verktyg som de kan jobba vidare med hemma. Jag hoppas också att de träffat nya kollegor som de kan fortsätta ha kontakt med för att utbyta metoder och idéer, säger Maria Fredriksson.