ABF 100 år 2012

9 jan 2012 • < 1 min

I år fyller Arbetarnas bilningsförbund (ABF) 100 år vilket förstås kommer att firas vederbörligt runt om i landet. Bland annat öppnar vandringsutställningen ”Drömverkstan” på Arbetets museum i Norrköping redan den 28 januari och kommer sedan att visas på sex olika platser i Sverige under 2012 och 2013.

I Stockholm kommer jubileet att firas den 11-16 juni med aktiviteter i ABF-huset på Sveavägen, i Kulturhuset vid Sergels Torg (Plattan), i Kungsträdgården och på Skansen. Jubileumstemat är ”Samhället sådant det är och sådant det borde vara”. Det blir seminarier, artistuppträdanden, prova-på-verkstäder, boktorg, utställningar m m. En hel del kommer att webbsändas för att ge ABF:s medlemmar och deltagare ute i landet möjlighet att delta i jubileet.

En jubileumsfilm är också under produktion. Den ska spegla hundra år av folkbildning och samhällsutveckling och premiärvisas under jubileumsveckan. Enligt uppgift tar den sin utgångspunkt i början av 1900-talets fattig-Sverige och förflyttar sig sedan fram till nutid och framtid.

ABF grundades den 16 november 2012 på initiativ av socialdemokraten Rickard Sandler. De tre grundarna var Socialdemokraterna, LO och Kooperativa förbundet.

Om ABF:s historia, dess betydelse för folkbildningen och biblioteken kan man läsa mer om här