Ny antologi ska sätta biblioteken på kulturkartan

19 apr 2022 • 2 min

En ny antologi, Biblioteksgeografin, ger en översiktlig bild av svenska bibliotek, med forskning som utgångspunkt. Redaktörernas förhoppning är att den ska stärka både biblioteksfrågorna och biblioteksforskningen i den svenska kulturdebatten.

Den mer än 400 sidor långa Biblioteksgeografin: en antologi om biblioteksväsende och biblioteksforskning, innehåller en både vetenskaplig och verksamhetsnära presentation av biblioteksväsendet och biblioteksforskning.

Redaktörer har Johan Sundeen, docent i idé- och lärdomshistoria, Katarina Michnik, filosofie doktor i biblioteks- och informationsvetenskap och universitetsbibliotekarie vid Göteborgs universitet och Roger Blomgren, professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås, varit.

– En kursbok av det här slaget har saknats. En bok som tar ett, om inte ett helhetsgrepp så i alla fall ett övergripande grepp som täcker in väldigt mycket av biblioteksväsendet, säger Johan Sundeen.

Han understryker att han även hoppas att det finns ett intresse för boken även utanför universiteten.

– Ett annat viktigt skäl till att vi har skrivit boken, är att försöka sätta biblioteken på kulturkartan. Vi vill skapa ett ökat intresse för biblioteksväsendet och för biblioteksforskning. Jag tror också att boken som process och produkt, tjänar ett viktigt syfte på det sättet att den har sammanfört forskare från en rad olika lärosäten men också forskare och  professionsrepresentanter. Det blir många intressanta möten genom den här boken, menar Johan Sundeen.

En kunskapsspridande uppgift, det är så Johan Sundeen ser på antologin. Han tror att folk i allmänhet tänker på folkbibliotek när de hör ordet bibliotek. Andra former av bibliotek får alldeles för lite ljus på sig anser Johan Sundeen. Han exemplifierar med Bernadottebiblioteket, kungligt biblioteksmuseum som, tror han, är en relativt dolda värld för de flesta, även för studenter i biblioteks- och informationsvetenskap.

Det här är en process med många bakslag och en hel del katastrofer, som ryms inom svensk bibliotekshistoria

Johan Sundeen
Själv har han i antologin skrivit om svenska bibliotek genom tiderna och det viktigaste då har varit att visa på det historiska förloppet och den oerhörda mångfald som det innehåller samt att för varje epok förhoppningsvis kunna förmedla några huvudintryck.

– Jag vill också försöka få fram att det här är inte någon linjär utveckling där det ena framsteget leder till det andra utan det här är en process med många bakslag och en hel del katastrofer, som ryms inom svensk bibliotekshistoria, säger Johan Sundeen.

Han tror och hoppas att antologin ska väcka nyfikenhet på mångfalden som finns inom det svenska biblioteksväsendet. Exempelvis tycker han att företagshistoriker har stor anledning att intressera sig för företagsbiblioteken.

– Vilken roll har de spelat i vårt näringslivs historia? Det finns fina samlingar som har anknytning till svenskt näringsliv. Jag hoppas att man ska se att bibliotek har relevans för så många olika samhällsprocesser, säger Johan Sundeen.

I ett kapitel i boken berättas om hur företagsbibliotekens betydelse har tenderat att minska medan ett annat visar att biblioteken har blivit allt viktigare för den medicinska forskningen.

Fakta

Boken Biblioteksgeografin: en antologi om biblioteksväsende och biblioteksforskning ges ut av förlaget Studentlitteratur.
– Det går inte ihop för mig. Varför skulle bibliotek vara mindre viktiga för kunskapsutvecklingen inom företagssektorn än vad de är för medicinsk forskning? Det är en paradox i detta och jag hoppas att när man lägger texterna bredvid varandra, ser mönster men också motsägelsefullheter, att det kan stimulera ett intresse, förklarar Johan Sundeen.