IFLA:s webbenkät öppnar i dag

21 aug 2017 • < 1 min

Vad har ett bibliotek för kärnvärden och vad finns det för utmaningar i framtiden? I dag öppnar IFLA:s stora webbaserade enkät där alla bibliotekarier kan vara med och tycka till. Enkäten ska resultera i en global biblioteksvision.

Diskussion under en av IFLAS workshops som hållits runt i världen. Här i Madrid. Foto: Jenny Nilsson
Flera workshops har hållits runt om i världen. Här i Madrid. Foto: Jenny Nilsson

För första gången ska nu en global biblioteksvision formuleras. IFLA har redan haft workshops i alla världsdelar och i dag öppnar deras webbaserade enkät som alla bibliotekarier kan ta del av. Resultat från workshopparna och enkäten kommer att ligga till grund för den globala biblioteksvisionen som presenteras i början av nästa år.

Jenny Nilsson, samhälls- och utvecklingssekreterare på Svensk biblioteksförening, har varit med vid den workshop som hölls i Madrid i början på juli.

– Att skapa en global vision handlar om att man vill sätta ord på vad det finns för kärnvärden i ett bibliotek och vad biblioteken ska göra mer och mindre av i framtiden. Vad finns det för utmaningar både för biblioteken och i samhället, och vilken roll ska biblioteken spela i samhällsförändringar?, säger hon.

Men det är inte helt lätt att göra en vision som gäller för alla världens länder och alla typer av bibliotek.

– Det är en väldigt knepig uppgift att få till något som alla kan enas om. Men rätten till information och rätten att uttrycka sig är väldigt viktiga delar att ha med, säger Jenny Nilsson som också tycker att det är viktigt att visionen berör internationella överenskommelser som gäller upphovsrätt.

Enkäten består av sex frågor med flera olika svarsalternativ. Röstningen öppnar i dag och stänger 30 september. Rösta här.