Brittisk kampanj uppmärksammar biblioteken

7 maj 2021 • 3 min

Inför de lokala och regionala valen i England, Wales och Skottland i veckan uppmanade den brittiska biblioteksföreningen medborgarna att lyfta biblioteken för sina lokala politiker. Det gjordes inom kampanjen #LibraryDividend – bibliotekens utdelning.

Britterna gick till val i veckan, de största valen på nästan 50 år, då flera lokal- och regionalval som skulle ha hållits förra året sköts upp. Foto: John Mounsey / Pixabay

De senaste tio åren har varit tuffa för brittiska bibliotek. Många bibliotek har drabbats av nedskärningar när kommunerna måste spara. Enligt lag måste kommunerna tillhandahålla biblioteksservice, men det är ganska otydligt vad som måste ingå och vad som räknas som tillräckligt.

Det är bakgrunden till att biblioteksföreningen Cilip (The Library and Information Association), drog i gång kampanjen när britterna gick till de största valen på nästan 50 år. Det är främst lokala och regionala val och flera val som skulle ha hållits förra året sköts upp. Eftersom det alltså är kommunerna även i Storbritannien som håller i de publika bibliotekens budget har föreningen uppmanat medlemmar och andra att uppvakta sina lokala politiker.

Gemma Wood, marknadsansvarig på Cilip, Storbritanniens biblioteksföreing.

– När kommunerna får minskad budget från regeringen faller ofta yxan över biblioteken, säger Gemma Wood, marknadschef vid Cilip.

– De senaste tio åren har varit väldigt tuffa för offentliga bibliotek i Storbritannien.

Föreningen har gett tips om vad folk kan skriva för att uppmärksamma biblioteken på Twitter, i e-post eller traditionella brev för den som har mer tid. De uppmanas använda hashtagen #LibraryDividend, som betyder ungefär utdelningen av bibliotek.

I Skottland där det har det hållits parlamentsval har kampanjen sett något annorlunda ut.

Kampanjen kallas #LibrariesAreEssential (bibliotek är absolut nödvändiga) och har riktat sig mot blivande parlamentsledamöter för att få dem att förstå värdet av biblioteken.

– Vi ser ofta ett ”blame game”. Kommunerna skyller på att de får för lite pengar av regeringen och regeringen säger att de ger pengar, men att kommunerna inte använder dem på rätt sätt. Ingen vill ta ansvaret, säger Sean McNamara, som håller i den skotska kampanjen.

Men det varit tufft att lyfta biblioteksfrågorna när mycket har handlat om pandemin.

Sean McNamara leder bibliotekskampanjen i Skottland.

– Fokus i årets val har legat på pandemin och återhämtningen. Och i Skottland är frågan om självständighet stor, säger Sean McNamara.

Gemma Wood är ändå nöjd med den respons de har fått, även om den inte har varit så stor som de hade önskat.

– Men vi har en lista på kandidater som har gett sitt stöd och nu väntar vi på att se om de blir valda.

Valresultaten ska trilla in allteftersom under de närmaste dygnen.

Under Storbritanniens första lockdown förra våren stängde biblioteken. I varierande grad delade de ut böcker utanför biblioteket och på flera håll hölls ändå kontakt med biblioteksbesökarna. Men liksom i Sverige är det många som inte är digitalt uppkopplade och som inte kan ta del av det digitala utbudet. När andra vågen kom på hösten och Storbritannien stängde ner igen tilläts biblioteken hålla öppet i begränsad omfattning för att erbjuda viss tillgång till datorer och internet.

– Biblioteken har spelat en central roll under pandemin, säger Gemma Wood.

Inte bara genom att förmedla information, utan också genom att vara en kontakt för människor som vanligtvis inte går in på exempelvis kommunens hemsida och på så sätt har de spelat en roll för den psykiska hälsan.

– Vi har hört hjärtskärande historier om bibliotekarier som har ringt runt till äldre personer. En del har till och med läst deras favoritböcker högt för dem i telefon, som ett sätt för dem att få lite social kontakt när ingen fick gå ut.

När den brittiska regeringen skär i kommunernas budget drabbas ofta biblioteken. Foto: Pete Linforth / Pixabay