Danmark söker alternativ till new public management

25 aug 2020 • < 1 min

Hur ska effekten av ett bibliotek mätas? Ett nytt projekt undersöker andra mått än statistik över utlån och besökare.

Christian Lauersen, bibliotekschef i Roskilde.

Den årliga biblioteksstatistiken tas alltid emot med intresse och väcker ofta diskussion. Men vad säger egentligen siffror som påvisar minskat antalet besökare om verksamheternas betydelse? Och hur ska en nedgång i antalet utlån tolkas?

– Det är en pågående debatt och det värsta vore om statistiken möttes med likgiltighet. Men siffror över antal utlån och besök säger inget om hur biblioteken till exempel motverkar ensamhet eller stärker digital delaktighet, säger Christian Lauersen, bibliotekschef i Roskilde, Danmark.

New public management, alltså metoder för att styra offentlig sektor genom att kvantitativt mäta utfall av verksamhet, passar inte bibliotek, menar Christian Lauersen. Han har därför tagit initiativ till en studie som genomförs under hösten.

– Det är en nationell undersökning som ska sätta fokus på biblioteks betydelse, säger han.

Impulsen att gå till botten med nyttan av bibliotek väcktes inte minst av den amerikanska sociologiprofessorn Eric Klinenberg som i sin bok Palaces for the People från 2018 beskriver USA:s folkbibliotek som hörnstenar i USA:s sociala infrastruktur. Boken har följaktligen undertiteln How Social Infrastructure Can Help Fight Inequality, Polarization, and the Decline of Civic Life.

Den danska undersökningen ska utmynna i en rapport, en konferens och en samling goda exempel.

– Det sista är för att bibliotek själva ska kunna använda metoden för att undersöka lokala förhållanden, hur invånarna värderar biblioteken i sina kommuner. Alla bibliotek verkar ju under olika förutsättningar, säger Christian Lauersen.