Hon får nytt uppdrag för Ifla

13 feb 2023 • 2 min

Det har stormat kring Ifla under senaste året. Men det stoppar inte Karin Byström, till vardags samordnare på Uppsala universitetsbibliotek, från att engagera sig. "Måste vara med och bidra om man vill att det ska bli bra."

Karin Byström tar sig an en ny roll inom Ifla.

Karin Byström, samordnare på Uppsala universitetsbibliotek, får ett tillfälligt ledaruppdrag i Ifla. Mellan mars och augusti tar hon över rollen som Division G Chair.

När Te Paea Paringthai från Nya Zeeland, gick vidare till att bli Professional Division Chair i Ifla uppstod en vakans och efter ett jämnt val står det nu klart att Karin Byström i ett halvår tar över som Division G Chair.

Karin är just nu sekreterare i Acquisition and Collection Development section. Det var det uppdraget som gjorde det möjligt för henne att kandidera.

– Jag tyckte att det skulle vara roligt och spännande, att det skulle ge en ny inblick i vad som händer i Ifla på en lite högre nivå där man planerar, samordnar, godkänner och bestämmer saker, säger Karin Byström.

Hon ser det som ett lagom stort åtagande då det är ett vikariat. Hon får en möjlighet att testa både sig själv och den högre nivån inom Ifla. I augusti är det dags för årets Ifla-konferens och då kommer den nuvarande Professional Council att bytas ut efter två år.

– Så jag kommer nog inte att åstadkomma så mycket, mer än att delta i det löpande arbetet. Jag hoppar in där jag kan men jag känner inga krav på att åstadkomma något på egen hand under den här korta tiden, konstaterar Karin Byström.

Hon har ännu inte bestämt sig för om hon ska ställa upp i valet där den nya ordinarie Division G Chair ska röstas fram.

– Jag tror inte att jag kommer att göra det men jag hinner vara med på några möten så då får jag se hur det känns. Jag trivs bra med jobbet i min sektion också och vi har mycket spännande på gång där och där jobbar man mer praktiskt. Det här ger en liten utblick och en möjlighet att se hur det är på andra nivåer, förklarar Karin Byström.

Hon konstaterar att hon vill visa att många är intresserade av att bidra till ett positivt ledarskap och ett fortsatt starkt Ifla.

– Ja, Ifla bygger ju på frivilligt engagemang och då måste man vara med och bidra om man vill att det ska bli bra. Alla kan vara med och göra något, på olika sätt och på olika nivåer och alla insatser behövs. Det är det som ger en samhörighet, att man jobbar tillsammans för bibliotekens utveckling, säger Karin Byström.

Sedan en tid tillbaka har det pågått en diskussion om det dåliga ledarskapet i Ifla – Hur mår Ifla just nu?

– Det är väl det jag får ta reda på men de första signalerna säger mig att Ifla kanske är på bättringsvägen. Ifla har mått dåligt ett tag och försöker nu ta tag i det. Det är ingenting man fixar i en handvändning heller men man har försökt ta tag i saker, som att vara mer transparenta. Det handlar om att jobba på ett annat sätt på alla nivåer och att vi medlemmar tydliggör hur vi vill att det ska vara, menar Karin Byström.