Kiev, 23 mars: "Bibliotek är förstörda, bibliotekarier är i stor fara"

23 mar 2022 • 2 min

Biblioteksföreningen i Ukraina gör vad den kan för att hålla kontakt med bibliotekarier i Mariupol, Charkiv och andra städer under attack. Men flera har inte hörts av sedan början av mars.

Yaroslava Soshynska har än en gång hört av sig till Biblioteksbladet via mejl.

Biblioteksföreningen i Ukrainas verkställande direktör, Yaroslava Soshynska, har åter hört av sig till Biblioteksbladet. Hon konstaterar i ett mejl att alla ukrainska bibliotekarier är tacksamma för det innerliga stödet de känner från kollegor runt om i världen.

”Just nu, är det vår gemensamma uppgift att berätta sanningen om de krigsbrott som den ryska federationen begår på Ukrainas territorium. Här i Kiev, precis som i andra ukrainska städer, arbetar bibliotekarier samtidigt som det pågår skottlossning och hörs flyglarm. Just nu finns det inga trygga platser i Ukraina, därför att de ryska barbarerna också bombar byar. Vissa delar är under ockupation och biblioteken är stängda där.”

Yaroslava Soshynska beskriver det som händer i Mariupol, Charkiv och Chernihiv som något som smärtar så mycket att det inte går att beskriva. På alla dessa orter finns det bibliotek och biblioteksföreningen har lokala föreningar där.

”Bibliotek är förstörda, bibliotekarier är i stor fara. Många av dem har vi inte haft kontakt med sedan den 2 mars.”

Biblioteksföreningens ledning gör vad de kan för att hålla kontakten med biblioteken runt om i Ukraina och Yaroslava understryker att de publicerar alla nyheter på Facebook.

Hon berättar också att biblioteksföreningen tillsammans med Charitable Foundation Library Country, har startat en fond för att kunna ge ekonomiskt stöd till bibliotekarier som befinner sig i svåra situationer.

”Allt vi är ute efter är att den ryska angriparen får ett rättvist straff för de brott mot mänskligheten som nu begås.” Så avslutar Yaroslava Soshynska sitt mejl.