Spanska och italienska bibliotek öppnar sakta efter totalstängning

9 jun 2020 • 2 min

Efter drygt två och en halv månad av total nedstängning börjar biblioteken i Spanien att öppna successivt. ”Vi får vänja oss vid att allt går långsammare”

Biblioteken i Madrid öppnar sakta igen efter att ha varit stängda under coronautbrottet. Bilden är tagen före pandemin. Foto: Tobias Messer / Unsplash

Med ansiktsmasker och plasthandskar tar bibliotekspersonalen på biblioteket Sagrada Familia i Barcelona hand om de böcker som nu kan lämnas tillbaka igen efter att biblioteken i Spanien har varit stängda sedan mitten av mars, skriver tidningen El Periódico.

Alla böcker som lämnas tillbaka läggs i karantän i 14 dagar innan de plockas upp på hyllorna igen.

– Vi måste vänja oss vid att allt går mycket långsammare nu, säger bibliotekarie Neus Arroyo, till samma tidning.

Några folkbibliotek började så smått öppna förra veckan i Spanien, andra öppnar denna vecka. Men det är med begränsade öppettider och på vissa håll endast för att lämna tillbaka eller hämta böcker som har beställts per telefon eller e-post.

I Madrid ska de biblioteksanställda som kommer tillbaka till sina jobb i veckan först ha testats negativa för covid-19, skriver Europapress Madrid.

Egentligen skulle de spanska folkbiblioteken ha öppnat tidigare. Men för några veckor sedan saknades skyddsutrustning till personalen då den som fanns tillgänglig levererades till sjukvården och återöppningen fick skjuts fram.

Även i Italien har biblioteken börjat öppna, men också här med hårda restriktioner. När folkbiblioteken i Rom öppnade för första gången för en dryg vecka sedan kontrollerades alla besökare med termometer innan de släpptes in, rapporterade La Repubblica. Såväl besökare som personal bar ansiktsmask och handskar.

Cirka 55 000 böcker ska lämnas tillbaka till biblioteken i Rom och särskilda regler gäller även för dessa. Böckerna som lämnas tillbaka läggs i en plastpåse och märks med dagens datum. Där får de ligga i tio dagar innan de packas upp och placeras ut i biblioteket och kan lånas på nytt.