Strejk i Norge för högre lön

1 jun 2021 • 2 min

Från och med i dag, onsdag, strejkar över 22 000 bibliotekarier, sjuksköterskor och lärare i Norge för högre lön. På Oslos nya stadsbibliotek Deichman Bjørvika är 21 av bibliotekarierna uttagna i strejk.

Om parterna inte kommer överens kommer 21 bibliotekarier på Deichman Bjørvika gå ut i strejk från och med onsdag. Foto: Anita Holt

Bibliotekarforbundet är ett av flera fackförbund som går ut i strejk i Norge i protest mot låga lönepåslag i årets avtalsrörelse. Strejken pågår i såväl Oslo som städer runt om i hela landet.

I första fasen strejkade 121 bibliotekarier och i fas två, från och med den 2 juni, kommer 231 medlemmar i Bibliotekarforbundet att vara uttagna i strejk. På Oslos nya stadsbibliotek, Deichman Bjørvika, strejkar 21 bibliotekarier från och med onsdag. Totalt är 16 kommuner och 10 landsting berörda.

– Det var tyvärr för stort avstånd mellan parterna för att det skulle vara möjligt att nå en överenskommelse. Arbetsgivaren var inte villig att ge våra medlemmar en tydlig reallöneökning. Ett enat Unio, inklusive Bibliotekarforbundet, såg därför inget annat sätt än att bryta årets förhandlingar och vi är sedan den 27 maj i konflikt, säger Glenn Karlsen Bjerkenes, tillförordnad förbundsordförande i Bibliotekarforbundet, i ett pressutskick.

Det är fackförbunden inom centralorganisationen Unio, som organiserar akademiker, som inte har accepterat arbetsgivarens bud. Motparterna är Oslo kommun samt KS (Kommunesektorens organisasjon).

Förra året gick fackförbunden inom centralorganisationen Unio med på ett lågt lönepåslag på 1,7 procent. Samtidigt fick anställda i privat sektor högre påslag. Trots det gick Unio med på det låga påslaget med tanke på det kärva ekonomiska läget under pandemin och med förväntningen att årets avtalsrörelse skulle ge mer i plånboken, förklarar representanter för Bibliotekarforbundet.

Glenn Karlsen Bjerkenes, tillförordnad förbundsordförande i norska Bibliotekarforbundet.

Men när det inte blev så fanns ingen annan utväg än att ta ut medlemmar i strejk, resonerar Unio där Bibliotekarforbundet är en av medlemsorganisationerna.

– I årets avtalsrörelse krävde Unio ett tydligt reallönelyft. Det borde löna sig att ha högre utbildning och du ska inte förlora i lön för att du är kommunanställd, säger Glenn Karlsen Bjerkenes.

Unio organiserar stora yrkesgrupper i välfärdssektorn, bland annat lärare och sjuksköterskor, områden där det råder brist på utbildad personal. Missnöjet med löneutvecklingen är stor. I bibliotekssektorn finns inte samma rekryteringsutmaningar, enligt Bibliotekarforbundet, men fackförbundet befarar att en svag löneutveckling kommer att påverka yrkets attraktivitet negativt över tid.

– Vi är oroliga för att färre vill jobba som bibliotekarie i framtiden om den här utvecklingen fortsätter.

Bibliotekarforbundets medlemmar är yrkesutbildade bibliotekarier. Många av dem arbetar på folkbibliotek, fackbibliotek och skolbibliotek.

Bibliotekarielöner i Norge

Den genomsnittliga lönen för bibliotekarier i Norge ligger runt 537 000 norska kronor. Det är lägre än snittlönen för sjuksköterskor och det räcker inte för att köpa ett hus i de centrala delarna av Östlandet, som Asker, Baerum och Oslo. Källa: Bibliotekarforbundet