Klimatmötet

Toppmöte i Glasgow satte fart på bibliotekens klimatarbete

12 nov 2021 • 3 min

Utmaningarna för de skotska folkbiblioteken liknar dem här hemma. Men klimatarbetet har tagit fart inför klimattoppmötet i Glasgow. ”Nu måste vi se till att det fortsätter när mötet är slut”, säger Sean McNamara, som leder Skottlands-sektionen av brittiska biblioteksföreningen Cilip.

Flera gröna projekt pågår bland de skotska biblioteken och vissa särskilt framgångsrika projekt har utsetts till ledstjärnor för övriga bibliotek.

– Jag tror att COP26-mötet har inspirerat biblioteken. När vi hade årsmöte i somras rankades hållbarhet som ett av de viktigaste ämnena bör bibliotekarier, säger Kirsten MacQuarrie som jobbar med medlemsfrågor på Cilip i Skottland.

– Det har funnits ett tryck här, många har frågat sig vad de kan göra inför COP, jag tror att vartenda bibliotek och museum har gjort något, säger Sean McNamara.

Han konstaterar att det är viktigt för Cilip och biblioteken att hålla arbetet vid liv när klimattoppmötet är slut.

Nödläget för klimatet är något vi måste jobba för. Här behöver inte biblioteken trampa försiktigt

Sean McNamara
De promenerar i centrala Glasgow där gatorna är ovanligt tomma. Glasgowborna har blivit ombedda att hålla sig borta så mycket som möjligt när delegater kommer från hela världen för att delta i COP-mötet. Några kilometer bort sitter tusentals delegater från nästan alla världens länder och förhandlar de sista timmarna för att komma överens om hur den globala uppvärmningen ska hejdas. En nyckelformulering som fanns med i ett första utkast och som kan tyckas grundläggande, om att länderna bör fasa ut kol och subventioner för fossila bränslen, kommer troligen inte att finnas med i det slutliga avtalet. Även om vissa framsteg har gjorts under mötet, är det få som tror att det kommer att räcka för att nå 1,5-gradersmålet.

Förhandlingarna kommer troligen att dra ut på tiden och ett färdigt avtal väntas presenteras först på lördag eller söndag. Storbritanniens premiärminister Boris Johnson kom tillbaka till klimatmötet i veckan, denna gång med tåg, efter att han hade fått kritik för att ha åkt upp första gången med privatjet. Foto: Annika Clemens

Klimatmötet märks av i hela staden där demonstrationer har hållits på flera håll, men det är trevligt, tycker både Sean McNamara och Kirsten MacQuarrie.

– Det är en fin atmosfär och det betyder att klimatfrågan flyttas upp på dagordningen i Storbritannien.

Till vardags står skotska bibliotek inför liknande utmaningar som de svenska. Nedskärningar i lokala budgetar drabbar folkbiblioteken och besparingar i skolorna går ut över skolbibliotekarierna. Dessutom finns det fortfarande bibliotek som inte har öppnat igen efter pandemin.

Det finns flera exempel på gröna initiativ från de skotska biblioteken. Nationalbiblioteket i Edinburgh har med hjälp av sin kartsamling synliggjort hur klimatförändringarna slår i Skottland genom att jämföra nya och gamla kartor.

National library of Scotland ligger i Edinburgh.

Biblioteken spelar en viktig roll i klimatarbetet, enligt den skotska biblioteksföreningen. Inte bara för att biblioteken många gånger befinner sig i gamla byggnader, något som innebär en utmaning, utan också för att de utgör öppna platser dit alla är välkomna och där det finns information att hämta.

– Jag tror också att klimatfrågan kan bli en del av en etisk diskussion. Biblioteken har arbetat på ett passionerat sätt mot exempelvis rasism och jag tror att de kan arbeta på liknande sätt för klimatet, säger Kirsten MacQuarrie.

Klimatfrågan kopplas ofta ihop med social ojämlikhet, en fråga som ofta engagerar biblioteken.

– Biblioteken jobbar för samhällets bästa och nödläget för klimatet är något vi måste jobba för. Här behöver inte biblioteken trampa försiktigt, säger Sean McNamara.

Förtroendet är stort för biblioteken som är populära bland skottarna. Sean McNamara och Kirsten MacQuarrie berättar stolt att landets bibliotek har fler besökare än biograferna och fotbollsarenorna tillsammans.

Bibliotekens arbete med klimatfrågan har på sätt och vis funnits där hela tiden, konstaterar de. Men inte så uttalat som nu.

– Många säger att ”det här har vi gjort hela tiden”, men tidigare har det inte varit explicit, säger Kirsten MacQuarrie.

Det har det blivit på senare tid.

_ Samhället kommer att förändras drastiskt när klimatförändringarna ska hanteras. Då kan biblioteken ta en stor roll, säger Sean McNamara.