KB-labb permanentas

10 sep 2021 • < 1 min

Kungliga bibliotekets projekt om datadriven forskning, KB-labb, blir permanent.

Sedan 2019 har satsningen på att skapa en infrastruktur för datadriven forskning och utveckling av artificiell intelligens (AI) pågått på Kungliga biblioteket. Efter två år har verksamheten utvärderats, både internt på KB och på Göteborgs universitet, och visat sig vara en framgång, enligt riksbibliotekarie Karin Grönvall.

– Vi har sett att labbet bidrar till samhällsnytta inom både offentlig och privat sektor. Det är därför naturligt att KB-labb nu övergår till permanent verksamhet, säger hon i ett pressmeddelande.

KB-labb är en infrastruktur för forskning inom digital humaniora och samhällsvetenskap. I labbet finns KB:s digitala samlingar i strukturerad form. Det ger möjlighet för forskare att utföra storskaliga analyser av samlingarna. KB-labb utvecklar även språkmodeller och AI.

När utredningen om framtida forskningsinfrastruktur lämnades över till regeringen i augusti lyftes KB-labb som ett exempel på innovation som sträcker sig bortom bibliotekens traditionella roll.

– Jag hoppas att nationalbiblioteket ska fortsätta ligga i framkant i bygget av framtidens nationella och internationella infrastruktur för forskning, säger Karin Grönvall.