Konstfacks bibliotek driver utbildning

27 jan 2020 • 2 min

Konstfacks bibliotek ska driva lärosätets högskolepedagogiska utbildning. Att bidra till kvaliteten på lärosätet stärker vår roll, menar bibliotekschefen Jan Hjalmarsson. Text Jennie Aquilonius

Bibliotekschef Jan Hjalmarsson tycker att bibliotekets roll stärks när högskoleutbildning ska hållas där. Foto: privat.

Vi har redan i uppdrag att stötta lärarna i att använda vår lärplattform och andra digitala verktyg i undervisningen. Vi har också inrättat en studieverkstad som bland annat fungerar som ett stöd för lärarna i arbetet med studenternas skrivande, säger han.

Våren 2018 blev Jan Hjalmarsson projektledare för en grupp som skulle se över den högskolepedagogiska utbildningen och dess organisation.
I uppdraget ingick också att biblioteket skulle genomföra utbildningens första år. Tidigare var den utformad som en fristående kurs som gavs av Institutionen för bild- och slöjdpedagogik och var öppen även för utomstående lärare. Nu är det en personalutbildning för anställda vid Konstfack.
I september 2019 presenterade projektgruppen förslaget att biblioteket även fortsättningsvis skulle ansvara för den högskolepedagogiska utbildningen. Hur organisationen ser ut varierar mellan olika lärosäten, enligt Jan Hjalmarsson.
– Det finns andra exempel där utbildningen är förlagd vid biblioteket, bland annat vid Högskolan i Kristianstad och Linnéuniversitetet.
Just nu är han i färd med att inrätta en arbetsgrupp. Här ingår, förutom Jan Hjalmarsson själv, en IKT-samordnare, skrivhandledare från studie­verkstaden och utbildningshandläggare. Två lärare från Konstfack ska rekryteras som högskolepedagogiska utvecklare.

I uppdraget ingår även att utveckla högskolepedagogiken på lärosätet. Biblioteket ska ha en rådgivande funktion för lärarlagen. Det kan handla om att hålla seminarier och workshops utifrån institutionernas behov. Under hösten har biblioteket till exempel ­arrangerat en föreläsning och workshop med fokus på de handledningssamtal som lärarna för med studenterna.
– Det är viktigt att lärarlagen delar med sig av sina kunskaper kring saker som de har jobbat med när det gäller pedagogisk utveckling. Det kan vara genom konferensbidrag eller att de publicerar sig i högskolepedagogiska tidskrifter. Vi vill komma igång och skapa förutsättningar för den typen av aktiviteter.