Miljonfond till stöd för kulturtidskrifter

4 feb 2015 • < 1 min

Västra Götalandsregionen satsar en miljon kronor på att stötta kulturtidskrifterna. Pengarna ska gå till en särskild essäfond, för att öka intresset för kvalificerad kulturjournalistik.

Dagens Nyheter skriver i dag om denna nya typ av stödåtgärd, initierad av ett landsting. På försök ska sammanlagt halv miljon kronor delas ut 2015 och 2016 till mellan tio och 20 skrivprojekt. En enskild kulturskribent kan som mest få 50 000 kronor på förhand för att skriva en essä, som är tänkt att publiceras i en kulturtidskrift.

Kulturnämnden i Västra Götalandsregionen fattade beslutet i höstas och det är Nätverkstan Kultur i Göteborg som ska sköta administrationen. På så sätt blir det inte kulturnämnden som beslutar vilka journalister som ska få pengar.

Utredaren bakom förslaget är idéhistorikern och kulturskribenten David Karlsson, som också är ordförande för Nätverkstan. Enligt David Karlsson är denna stödåtgärd mycket effektiv och kan åstadkomma stor skillnad, för förhållandevis lite pengar.

Till Dagens Nyheter säger David Karlsson att om stödåtgärden leder till tio kvalificerade essäer, som annars inte skulle ha skrivits, är det ”jättemycket”.

Enligt kulturnämnden kan essästödet endast sökas av författare och journalister och syftet är att ”stimulera och fördjupa den ­offentliga diskussionen.” David Karlsson kommenterar att det är ”lite skumt” med offentligt stödd opinionsbildning. Men att kulturtidskrifter i dag har sådan dålig ekonomi att det här tillvägagångssättet antagligen är det enda möjliga.