Kulturrådet: erfarenhet av stärkta bibliotek delas för lite

4 okt 2021 • 2 min

Staten delade ut nästan 700 miljoner kronor till stärkta bibliotek mellan 2018 och 2020. Men metoderna för att dela och sprida erfarenheter från projekten som fått stöd måste utvecklas, skriver Kulturrådet i en redovisning till regeringen.

Lotta Brilioth Biörnstad är chef på Kulturrådets enhet för litteratur och bibliotek. Foto: Hans Alm

Regeringen tog häromdagen emot Kulturrådets redovisning av Stärkta biblioteket, det tillfälliga statliga anslaget för att öka folkbibliotekens utbud och tillgänglighet. Satsningen omfattade 225 miljoner kronor årligen mellan 2018 och 2020. En förlängning med tre år, 2021–2023, innebär att ytterligare totalt 450 miljoner kommer att delas ut till kommunerna.

En av slutsatserna i redovisningen är att det finns en utvecklingspotential i Stärkta bibliotek i form av ökad samverkan samt delning av kunskaper och erfarenheter. ”… möjligheten att få metoder och lärande att delas och spridas borde ses över”, skriver Kulturrådet.

Lotta Brilioth Biörnstad, chef för Kulturrådets enhet för litteratur och bibliotek, framhåller att detta inte betyder att den typen av kunskap inte har samlats in.

– Det har vi gjort, men inte på detaljnivå.

Hon refererar till de tre rapporter – om kognitiv tillgänglighet, folkbibliotek i glesbygd samt en bredare uppföljning som presenterades i mitten av september och var gjord av forskare vid Högskolan i Borås – samt till redan befintlig samverkan med Kungliga biblioteket.

Finns det någon idé om hur en struktur för erfarenhetsutbyte skulle se ut?

– Man måste först veta vad man ska dela med sig av. Vi har tagit fram 30-tal goda exempel och vi kommer att fortsätta lyfta fram sådana. Vi har inte undersökt hur mycket de regionala biblioteksverksamheterna gör, de har också information om vad som händer inom varje region.

Behöver Kulturrådet ett uppdrag från regeringen för att skapa förutsättningar för utbyte av kunskaper och erfarenheter?

– Jag tror att Kulturrådet behöver arbeta vidare med idéer kring detta, det här är en typ av frågor som vi diskuterar med KB. Nu har vi fått förlängningen på Stärkta bibliotek, tidigare trodde vi att det skulle ta slut efter tre år och man arbetar olika med satsningar beroende på tidshorisonten. Vi kan inte arbeta upp strukturer som vi inte har resurser att hålla liv i.