Kulturtidskriften som läsfrämjare lyfts på nätverksträff

29 aug 2022 • < 1 min

Med en inspirationsdag vill Eva Fred i Göteborg lyfta kulturtidskriften och dess läsfrämjande funktion.

På Frölunda kulturhus i västra Göteborg arrangeras den 1 september en dag om kulturtidskrifter och om kulturtidskrifter som läsfrämjande funktion på bibliotek.

Eva Fred är litteraturkonsulent på förvaltningen för kulturutveckling, Västra Götalandsregionen. Hon konstaterar att man tillsammans med Nätverkstan, ett kunskapscentrum för kulturlivet i Göteborg och biblioteksmagasinet Noll27, länge har funderat på hur man ska kunna lyfta frågor kring kulturtidskrifterna på biblioteket.

– Det finns så mycket bra material, så många bra texter och vi tror att biblioteken skulle kunna jobba mer framgångsrikt med läsfrämjande genom kulturtidskrifterna. Det sägs ibland att det finns en tidskrift för varje människa, men hur når man ut? Där är biblioteken viktiga, säger Eva Fred.

Risken finns, menar hon, att efterfrågan styr vilka tidningar biblioteken tar in till sina tidskriftshyllor. Det vill arrangörerna också diskutera, hur aktiva är egentligen biblioteken när det kommer till hur bok- och tidningsbeståndet ser ut?

Samtidigt efterlyser Eva Fred att biblioteken skulle kunna ha mer programverksamhet kopplad till kulturtidskrifter.

– Vi vill lyfta kulturtidskrifterna och vill ge inspiration kring hur man kan arbeta med kulturtidskrifter som ett läsfrämjande verktyg, förklarar Eva Fred angående kulturtidskriftsdagen på Frölunda kulturhus.

Journalisten Gunilla Kindstrand är moderator hela dagen och kommer själv att presentera en rapport om kulturtidskrifter i Sverige. Medverkande är också bland andra Tommy Bildström, bibliotekschef i Nordmaling, Magnus William-Olsson på Kritiklabbet och Birgitta Wallin, redaktör för tidningen Karavan.

– Jag hoppas att många tar sig tid och kommer på denna fysiska nätverksträff eller inspirationsdag eller vad vi nu ska kalla det. Jag tror på det fysiska mötet, på samtal och diskussioner, på utbyte mellan människor som faktiskt träffas igen, säger Eva Fred.

Deltagandet på Frölunda kulturhus är gratis. Det börjar 9.30 och slutar 16.00 i Stora salen den 1 september. Sista anmälningsdag är den 29 augusti. Anmälan görs här.