Hallå där Kerstin Olsson!

30 jan 2018 • 2 min

Du har anställts av Kungliga biblioteket för att projektleda ”Digitalt först med användaren i fokus”. Berätta om projektet!

Kerstin Olsson. Foto: Susanne Kastbom/Motala bibliotek.

– Det är ett treårigt projekt som ska verka för ett kompetenslyft hos all personal på folkbiblioteken ute i landet. Satsningen sker inom Nationella biblioteksstrategin och vi har fått pengar från regeringen, 25 miljoner kronor årligen under tre års tid, säger Kerstin Olsson.

Hur kommer du att lägga upp arbetet?

– Till en början handlar det om att undersöka vad det finns för behov på folkbiblioteken. För att ta reda på det kommer vi att använda det självskattningsverktyg, som regionbiblioteken i Stockholm Uppsala, Falun och Örebro skapat, där biblioteksmedarbetare kan se hur deras nuvarande kompetens ser ut när det gäller MIK.

– Sedan ska vi se över vilka utbildningar som behövs. I projektet pratas det om en digital utbildningsplattform där bibliotekspersonal ska kunna ta del av material till deras undervisning och handledning. Men det kan även behövas andra typer av utbildningar, så jag kommer att arbeta väldigt nära regionbiblioteken för att se hur utbildningarna kan utformas. Det handlar mycket om att se vad det finns för verktyg ute på biblioteken när det gäller kompetensutveckling, så att vi inte uppfinner hjulet på nytt.

– Vi kommer också att inleda samarbeten med andra myndigheter, exempelvis Myndigheten för tillgängliga medier, eftersom det här också handlar om tillgänglighetsfrågor.

Du kommer närmast från en tjänst som chef på Regionbiblioteket Östergötland, hur kommer du att använda dig av din tidigare erfarenhet?

– Det jag framför allt tar med mig är vikten av att arbeta tillsammans och att låta tankar och ting ta tid. Att alla är olika och har olika förutsättningar. Ha gemensamma tydliga mål men skapa möjligheter att förverkliga dem på olika sätt och i olika takt.  Att det betyder mycket när ledningen är engagerad och ger sina medarbetare stöd i utvecklingen.

När börjar du?

– På torsdag. Då ska jag delta i en nätverksdag i Motala där stadsbiblioteket byggt upp ett digidelcentrum. Det blir en heldag med politiker, forskare, bibliotekspersonal och SKL. Efter det åker jag till KB och sedan väntar möte med regionbiblioteken som kommer att bli kompetensnoder som leder arbetet i regionerna. Jag ser fram emot projektet och tror det kommer att bli väldigt roligt.