Om framtidens bibliotek

6 dec 2011 • < 1 min

Tolv röster i lika många texter och därtill en paneldiskussion i tryck. Ingen i biblioteksvärlden har väl vid det här laget undgått boken Finns bibliotek om tjugo år? En antologi om framtidens bibliotek utgiven av KB (red Tobias Borgin).

I helgen som gick recenserade bibliotekarien (och ibland även BBL-skribent) Kristian Fredén den i Svenska Dagbladet. Han avslutade sin recension med följande ganska positiva ord:

”… på det hela taget tämligen upplivande läsning. Att sedan somlig satir känns lite söndertjatad och somliga formuleringar lite floskeltyngda må vara hänt. Och slutligen kanske frågan ”finns bibliotek om tjugo år?” egentligen inte är lika intressant som frågan Kommer man fortfarande att ställa frågan ”finns bibliotek om tjugo år?” om tjugo år? För egen del satsar jag gärna min Ipad på ett ja även här.”

I nästa nummer av BBL (som går i tryck på fredag den 9 december) recenseras boken av Lina Ydrefelt. Hon blir inte lika upplivad av läsningen och  skriver bl a:

”Genom boken har jag hoppats igen och igen: Think outside the box! Men varje medverkande har mer eller mindre tydligt låst sig utifrån sin professionstillhörighet och berövar därmed boken dess möjlighet: Ett altruistiskt arbetande för en framtida biblioteksvision. Vi behöver inte mässande om att böcker är bra, att copyrightlagarna skall hålla men modifieras eller vikten av att vi gemensamt betalar för tillgång och tillgänglighet av information och informationstjänster. Vi behöver samtal. Inte professionsbundna manifest med en gnutta biblioteksintresse.”