”Man kan inte stänga ner kulturarvet”

23 jun 2020 • 2 min

Begränsad tillgänglighet under pandemin fick bibliotekarien Johan Brinck att JO-anmäla Lunds universitetsbibliotek. Bibliotekets chef Eva Nylander tycker att han istället borde ha anmält alla universitetsbibliotek.

Johan Brinck har jobbat som bibliotekarie i 40 år. Foto: privat

Johan Brinck är pensionerad bibliotekarie, tidigare verksam vid stadsbiblioteket i Ängelholm. Han är även lokalhistoriskt engagerad och besökte i mitten av april universitetsbiblioteket i Lund för att läsa dagstidningar på mikrofilm.

– Förutom återlämning och utlåning var allt stängt: referensavdelning, tidskriftsavdelning, tidningsavdelning.

”Jag tycker inte att ett av våra viktigaste bibliotek har rätt att stänga ner servicen och undanhålla besökarna så stora delar av våra gemensamma resurser”, skrev han någon dag senare i en anmälan till Justitieombudsmannen, JO.

Coronapandemin är förstås förklaringen till begränsningarna i öppethållande och tillgång till samlingarna. Johan Brinck tycker att det är begripligt med förändrad service och andra åtgärder för att skydda personal och besökare.

– Men när man stänger ner kulturarvet helt, då börjar man också dra gränser för offentlighetsprincipen, säger han.

När Biblioteksbladet kontaktar universitetsbibliotekets chef Eva Nylander känner hon inte till Johan Brincks JO-anmälan. Hon bemöter den med skepsis.

Eva Nylander är chef för Lunds universitetsbibliotek. Foto: Lunds universitet.

– Alla begränsar sin service, då får han väl anmäla hela biblioteksvärlden. Och vi hoppas väl alla att det handlar om en begränsad period, säger hon.

Enligt Eva Nylander berördes bibliotekets kapacitet avsevärt när universitetsrektorn i början av april ändrade rekommendationen om att personal som kunde jobba hemifrån istället borde göra det.

– Det minskade möjligheterna till den fysiska servicen. Men jag tror inte att vi sticker  ut i Bibliotekssverige.

I samband med terminsstarten i månadsskiftet augusti-september är det planerat att biblioteket ska återgå till normal service, om rekommendationerna från Folkhälsomyndigeten tillåter det.

Enligt JO:s handläggare Helena Tyni har ännu inget beslut fattats om att starta en utredning utifrån Johan Brincks anmälan.