Många ansökningar till stärkta bibliotek

13 apr 2021 • < 1 min

Pandemin verkar inte ha hämmat kreativiteten på landets bibliotek. Ungefär lika många som vanligt har sökt bidrag för stärkta bibliotek – men i år finns mindre pengar att dela på.

Förra veckan passerade sista dagen att söka pengar inom ramen för stärkta bibliotek 2021. De flesta kommuner i landet har sökt stödet från Kulturrådet och totalt 242 ansökningar har kommit in.

Men i år finns mindre pengar att dela ut. Landets kommuner får i år dela på 150 miljoner kronor för satsningen på stärkta bibliotek. Det är 75 miljoner kronor mindre än förra året.

Därför gällde i år att varje kommun bara kunde skicka in en ansökan.

– Vi har inte lika mycket pengar att dela ut, så prioriteringarna behöver bli hårdare. Därför tyckte vi att det är bättre att varje kommun gör prioriteringen själv, säger Nina Ström, handläggare på Kulturrådet.

Projekt som handlar om de prioriterade grupperna i bibliotekslagen får förtur i årets ansökningsomgång. Särskilt utpekade är projekt som rör personer med kognitiv funktionsnedsättning samt allmänt projekt som riktar sig till barn och unga.

– Det är mest för att vi tidigare har sett väldigt få sådana ansökningar, säger Nina Ström.

Regeringens satsning på stärkta bibliotek skulle ha pågått till och med förra året, men har förlängts i tre år, men med mindre pengar. År 2022 och 2023 delas 75 miljoner kronor ut vardera år.

Besked om vilka projekt som beviljas stöd kommer före midsommar.

1. Det går inte att beskriva med ord hur fantastiskt viktig den här satsningen har varit och den skulle behöva göras permanent.