MSB ser över bibliotekens roll

11 jun 2020 • < 1 min

Maria Bergroth arbetar med en handbok i kommunal krisberedskap. ”Viktigt att bibliotekens roll inte ramlar mellan stolarna”

Maria Bergroth, bibliotekarie på MSB.

Handboken ska främst vända sig till säkerhetssamordnare och ta upp såväl energiförsörjning och dricksvatten som kultur- och fritidsfrågor, berättar Maria Bergroth, bibliotekarie på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.
– Det är inga nya råd, utan en sammanställning av det som redan finns, säger hon.
Projektet, som drivs tillsammans med Sveriges kommuner och regioner, SKR, har blivit förskjutet på grund av covid-19-utbrottet. Förhoppningen är att kapitlet om kultur och fritid, där området bibliotek med all sannolikhet kommer att ingå, kan publiceras någon gång under 2020. Kapitlen publiceras på MSB:s hemsida vartefter de blir klara.
– I vissa kommuner kanske inte frågan om bibliotek lyfts fram, eller så kanske de inte har någon beredskapsplanering för sina bibliotek. Då kan det vara bra att någon på MSB ser och påminner om det, säger Maria Bergroth.
Är det viktigt att alla kommuner arbetar likadant?
–  Vi har kommunalt självstyre i Sverige idag och handboken är till som stöd i kommunernas arbete med sin egen beredskap. Det viktiga är att bibliotekens roll i tider av oro och kris inte ramlar mellan stolarna. Precis som att andra delar i kommunernas krisberedskap inte heller ska göra det.