Nätverk med roll som bollplank

3 aug 2020 • 2 min

Omvärldsbevakning, konkreta tips och spaningar på specialbibliotekens roll på framtida arbetsplatser är något som brukar diskuteras på expertnätverkets träffar.

Expertnätverket för specialbibliotek består i dagsläget av cirka 150 medlemmar som bjuds in till nätverksträffar varje vår och höst. Dessutom finns en mejllista för utbyte av kunskap och erfarenheter. Vissa bibliotek har koppling till forskning eller håller öppet för allmänheten, andra inte. Ambitionen med nätverket är att underlätta och stärka bibliotekens kompetens- och verksamhetsutveckling, oavsett målgrupp.
– Som bibliotekarie på specialbibliotek har du en mängd olika arbetsuppgifter, säger Annalena Cronemo, kontaktperson för nätverket.

– Tillsammans med mina kollegor på biblioteket arbetar jag med implementering av nytt bibliotekssystem, bokinköp, utbildning och stöd till bibliotekets målgrupper. Det mesta ryms i vår arbetsvardag, i större eller mindre utsträckning.

Hanna Karlsson, som har varit med i nätverket sedan 2017 och numera ingår i sammankallandegruppen, håller med:
– Ja precis, och ganska ofta är vi ensamma i vår yrkesroll, och har kanske inte något bollplank att rådfråga eller testa idéer med. Här fyller expertnätverket en viktig funktion.

Det senaste året har nätverksträffarna fokuserat på konkreta tips kring omvärldsbevakning, systematiska sökningar, och framtidsspaningar om specialbibliotekens roll på framtidens aktivitetsanpassade arbetsplatser. Och det finns alltid tid och utrymme för dialog och erfarenhetsutbyte.
– När vi har utvärderat träffarna säger många att diskussionerna under fikat var mest givande. Att träffa andra med liknande förutsättningar och fråga – hur gör ni? Dessutom får man chans att knyta kontakter som är värdefulla, även mellan träffarna, berättar Maria Grennall och Åsa Karlsson i sammankallandegruppen.
– Teman för våra träffar utgår alltid från vad medlemmarna i nätverket önskar att träffarna ska handla om. Vid varje nätverksträff tar vi emot förslag om vad vi ska ta upp nästa gång. Det finns mycket kunskap som vi vill ta tillvara och sprida, avslutar Annalena Cronemo.

Vill du vara med i nätverket? Eller ingå i sammankalladegruppen som planerar nätverksträffarna? Kontaktuppgifter hittar du på Svensk biblioteksförenings webbplats. [fakta id=”19738″]