Nobeldag med besked om digitalisering

17 nov 2020 • < 1 min

Regeringen lägger fram sin forskningsproposition den 10 december.

Matilda Ernkrans. Foto: Viktor Gårdsäter

Matilda Ernkrans, socialdemokratisk minister för högre utbildning och forskning, har tidigare aviserat att forskningspropositionen kommer att läggas fram under hösten. Nu är ett datum satt, enligt uppgifter till Biblioteksbladet.

Om allt löper som planerat kommer regeringen att fatta beslut om propositionen på Nobeldagen den 10 december.

Propositionen kommer att ha betydelse för bibliotekssfären. Bland annat förväntas den innehålla besked om hur Kungliga bibliotekets samlingar och andra delar av det svenska kunskapsarvet ska digitaliseras och göras tillgängligt.