Nya bibliotek byggs - men stora skillnader mellan kommunerna

18 dec 2019 • 2 min

Det byggs nya bibliotek på flera håll i landet. Men variationen är stor, inte minst när många kommuner har svårt att få ekonomin att gå ihop. ”Det är oroväckande”, säger Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening.

Olikheterna i satsningar på bibliotek mellan kommunerna är oroväckande, säger Karin Linder. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin.

Trots väntande lågkonjunktur och hårda besparingskrav i många kommuner byggs nya bibliotek på många håll. En rapport, som Svensk Biblioteksförening har beställt för att ta reda på hur det ser ut i olika delar av landet, visar att det kommer att invigas ett nytt bibliotek i var femte kommun i landet och nästan lika många uppger att nya bibliotek möjligen är på gång inom fem år. Men rapporten bekräftar också det som föreningen misstänkte, att det finns stora olikheter mellan kommunerna.

– Det är oroväckande. Den visar att likvärdighet när det gäller biblioteksverksamhet är svår att nå, säger Karin Linder.

– Bibliotekslagen stipulerar att det ska finnas en likvärdighet. När alla invånare inte har lika tillgång till information och kultur skapas klyftor som i långa loppet blir svåra att stänga. Det är en orättvisa.

De ekonomiska bekymmer som många kommuner står inför riskerar dessutom att ytterligare öka olikheterna.

– Många kommuner har en ansträngd ekonomi och vissa väljer att dra ner på biblioteken, konstaterar Karin Linder.

Men trots att det finns besparingskrav på kulturen i många kommuner byggs det alltså många nya bibliotek. Bland annat för att det behövs då många biblioteksbyggnader är för gamla och inte längre ändamålsenliga.

Och när bibliotek väl byggs görs varierar det stort vilket inflytande medborgare och personal har i processen, visar rapporten.

– De som väl bygger och satsar har olika metoder. Där tycker vi att det är väldigt bra att man har ett användarperspektiv. Jag blev ganska förvånad att det byggs bibliotek där man varken involverar personal eller invånare. Det är ett ganska gammalmodigt sätt att över huvud taget bygga på.

Rapporten Byggboom är skriven av journalisten Thord Eriksson, numera även chefredaktör för Biblioteksbladet. Undersökningen gjordes under våren 2019 och 265 av landets 290 kommuner svarade på enkäten.

Fakta Nya biblioteksbyggen

• I var femte kommun kommer ett nytt bibliotek att invigas under de närmaste fem åren.
  • I ytterligare nästan lika många kommuner är det möjligt att ett nytt bibliotek invigs under samma period.
  • Större renoveringar av bibliotek kommer att äga rum i var fjärde kommun.
  • I lite mer en var fjärde kommun där renoveringar planeras är dock behoven större än de planerade insatserna.
Källa: Rapporten Byggboom

Hela rapporten finns att läsa här.