Ny rekommendation: Stäng biblioteken omgående

18 dec 2020 • 2 min

Besked från statsminister Stefan Löfven: All statlig, regional och kommunal verksamhet som inte bedöms nödvändig, ska stänga omedelbart. ”Olyckligt att man nämner bibliotek, som är en så oerhört samhällsviktig verksamhet”, säger Stockholms kulturborgarråd Jonas Naddebo.

Statsminister Stefan Löfven meddelade att all verksamhet som bedrivs av stat, regioner och kommuner som inte är nödvändig ska stängas omedelbart för att minska smittspridningen.

Vid regeringens pressträff på torsdagseftermiddagen presenterades en rad skärpta åtgärder för att hejda smittspridningen i samhället. En av dessa åtgärder är att omedelbart stänga statliga, regionala och kommunala verksamheter till den 24 januari, sa statsminister Stefan Löfven och nämnde badhus, idrottshallar och museer – men däremot inte bibliotek.

Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson, som också deltog vid pressträffen, framhöll däremot bibliotek som exempel på verksamheter som bör stänga.

– Det är olyckligt att man nämner bibliotek, som är en så oerhört samhällsviktig verksamhet, säger Jonas Naddebo (C), kulturborgarråd i Stockholms stad där biblioteken under pandemin har framhållits som samhällsviktig verksamhet.

Jonas Naddebo (C), kultur- och stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad. Foto: Henrik Juhlin

Det är dock inte klart hur Stockholm kommer att agera, om biblioteken stängs ner.

– Vi försöker få klarhet i vad regeringen menar, vi eftersöker skriftlig information – man borde vara mer tydlig när det gäller bibliotekens verksamhet. Vi analyserar detta, jag har varit i kontakt med förvaltningen och den centrala krisledningen ska också titta på frågan, säger Jonas Naddebo.

Socialminister Lena Hallengrens pressekreterare Sofia Brändström klargör den nya rekommendationens omfattning för Biblioteksbladet.

– Där ingår absolut bibliotek, säger hon.

Senare på kvällen kom ytterligare besked från Folkhälsomyndigheten där biblioteken ingår i den verksamhet som bör stänga omedelbart.

”Kommuner och regioner rekommenderas att stänga all verksamhet som inte är helt nödvändig att bedriva, till exempel badhus, bibliotek, länsmuseer och öppna förskolor, till och med den 24 januari”, skriver myndigheten på sin hemsida.

Regeringens och Folkhälsomyndighetens presskonferens den 18 december 2020.

1. Vårt bibiliotek har sällan mer än en besökare åt gången om kvällarna ifall där är någon överhuvudtaget. Åtminstone var det så innan det stängdes ner. Nu är det en öde lokal. Svårt att förstå logiken varför det glest befolkade bibilioteket ska hålla totalstängt medan allting annat är öppet. Jag kan gå till pizzerian några meter därifrån eller knalla bort till ICA. Allt är öppet utom det som det fanns minst anledning att stänga. De hade svårt nog att locka dit någon innan pandemin började. Om de behagar att öppna återstår att se. Jag är inte helt övertygad. Känns som att vi är på väg mot andra tider.

2. det är helt fel att stänga ner bibliotek. Många lånar böcker för att inte få psykisk ohälsa.
    Bara sitta vid en dator är inte bra, eller att sitta framför en tv. Man aktiverar hjärnan
    bättre med att läsa lite böcker.

3. Absolut inte. Vi har i Boden hittat en fungerande modell. Finns ingen anledning att stänga.

1. Stäng samtliga bibliotek en självklarhet när statsminister regeringen tagit det beslutet hoppas på det lngen komunpolitiker står över regeringens beslut. Vad jag vet
      Troligtvis straffbart
      God jul ❄️

4. Jag tycker att det är väldigt respektlös att vi försöker att undvika restriktioner. Sveriges vårdpersonal går på knäna, människor dör, men biblioteket ”försöker få klarhet i vad regeringen menar”. Med andra ord, ”restriktioner passar inte med det vi vill så vi låtsas att vi inte förstår”. Fast det kan inte vara mer tydligt. STÄNGT, från 24/12 fram till 24/1.

Jag älskar mitt jobb som bibliotekarie. Jag förstår exakt vad det betyder för våra användare att vi stänger, fast ingen kommer att dö pga detta. Däremot när vi erbjuder en inomhusmiljö med olika generationer så bidrar vi till smittspridning och därmed är en del av problemet, inte lösningen.

1. Bra och modigt skrivet Rebecca. Jag håller med dig helt och hållet. Det står klart och tydligt på regeringens webbsida att bibliotek i statlig, regional och kommunal regi ska vara stängda fram till 24/1.