Policy för program blir vanligare på biblioteken

21 nov 2019 • 2 min

Färre än ett av fem folkbibliotek har antagit riktlinjer för sina program. Men antalet kommer att växa snabbt, visar Biblioteksbladets undersökning.

För ett par år sedan var diskussionen intensiv om inköp av böcker och tidskrifter. En granskning i Biblioteksbladet våren 2017 visade att policyer för dessa inköp snabbt blivit vanligare. Bibliotekarier vittnade om tryggheten i att fatta beslut om inköp av kontroversiella medier med stöd av fastslagna riktlinjer.

Trots denna erfarenhet och att inslag i programverksamheten kan uppfattas som lika kontroversiell som medieinköp, är riktlinjer fortfarande sällsynta. Endast lite fler än 15 procent av folkbiblioteken har sådana, visar Biblioteksbladets undersökning.

Under de närmaste åren verkar dock antalet folkbibliotek med riktlinjer öka markant. Drygt 80 procent av de som idag uppger att de inte har någon nedskriven policy, uppger att de kommer att ha det inom ett par år – eller att de kanske kommer att ha det.

En genomgång av befintliga policydokument visar att det finns olika tankar om programmens syfte. I Arvika, där riktlinjerna är politiskt beslutade, är programverksamheten ”en viktig varumärkesbyggande verksamhet” och ”innehållet i programmen bygger på kommunens kärnvärden”.

På de flesta håll beskrivs programmen enligt en bred definition, som all planerad aktivitet på folkbiblioteket. Sammansättningen av dessa aktiviteter ska enligt riktlinjerna ha sådan bredd att de är tillgängliga för många.

På några håll ligger i stället tonvikten snarare på aktiviteternas innehåll och karaktär. ”Programmen ska i första hand vara knutna till en bok”, skriver till exempel Ludvika bibliotek i sin policy. Ett mönster är att dessa riktlinjer oftare tar fasta på bibliotekslagens formuleringar om att bidra till fri åsiktsbildning.

I Biblioteksbladets undersökning om inköp gick det att utläsa att bibliotek som hade riktlinjer tog in kontroversiella -böcker och tidskrifter i något högre grad än andra. En möjlig slutsats var att riktlinjer är stärkande för bibliotekspersonal i deras beslut.

Om samma mönster gäller för programverksamheten går inte att utläsa av den aktuella undersökningen.

Läs mer Vilka program går an?