Besvikelse över politiskt avhopp

6 apr 2021 • 4 min

Besvikna kommentarer hördes från biblioteksvärlden när Christer Nylander (L) meddelade att han lämnar riksdagen vid nästa val. ”Jag vet inte vart Liberalerna ska gå, men jag saknar Christer Nylanders röst i det sammanhanget”, säger Calle Nathanson, tidigare ordförande i Svensk biblioteksförening.

Christer Nylander (L), ordförande i riksdagens kulturutskott fram till nästa val. Därefter lämnar han riksdagen. Foto: Magnus Fröderberg

Det var i samband med Liberalernas beslut att öppna för möjligheten att ingå i en regering som behöver luta sig på Sverigedemokraterna, som Liberalernas kulturpolitiska talesperson Christer Nylander meddelade att han lämnar riksdagen. Han kommer att vara kvar i partiet, men inte kandidera till riksdagen vid nästa val.

Han ville inte att L skulle öppna för att sitta i en minoritetsregering som blir beroende av SD, skriver Christer Nylander på sin Facebook-sida.

För mig går det inte att kompromissa om så grundläggande saker

Christer Nylander (L)

”Väldigt trist”, twittrade Calle Nathanson, före detta ordförande i Svensk biblioteksförening och numera vd för Folkets hus och parker. Han tycker att Christer Nylander är både erfaren och kunnig i kulturfrågorna.

– Det som också är synd, ur ett kulturperspektiv, är att L i det här fallet valde en väg där de är beredda att samarbeta med SD, säger han.

– Om man tittar på biblioteksfrågorna de senaste åren kan man se en ny form av styrning som SD har förespråkat. Där är jag starkt kritisk, där finns inte principen om armlängds avstånd.

Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening. Foto: Elisabeth Ohlson

Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening, uttrycker också besvikelse.

– Christer Nylander är en av de mest pålästa politiker jag har träffat, säger hon.

– Hans djupa engagemang och fasta övertygelse om bildningens betydelse för människan, kommer att lämna ett tomrum.

En farhåga hon har om L och andra partier börjar samarbeta med SD är att principen att politiker ska hålla en armlängds avstånd från tjänstemännen bara blir ”en tummetott”. Och att den viktiga kraft som konstnärlighet och kultur utgör, förvandlas till ett ”konservat för gamla värderingar”.

Karin Linder befarar också att kulturministerposten i en högerregering där SD ingår, skulle kunna gå till SD.

– Den är alltid lätt att släppa, för allt för många politiker ser enbart sin sakfråga och tror att kultur är grädde på moset. Om vi får en högerregering kanske SD får kulturministerposten och då kommer kulturpolitiken i högre grad vara instrumentell, säger hon.

– SD:s kulturpolitik syftar till att ta fram en nationalistisk värdegrund. Att skapa värderingar som dom och vi, språk mot språk.

Calle Nathanson nämner exempel som SD:s motioner om bibliotek de senaste åren som i varierande grad lyfter frågan om vilka som inte ska ha rätt att ta del av bibliotekens tjänster. Han tar också upp Svalöv där en politiker ska ha beordrat biblioteket att ta bort inlägg på sociala medier om hbtq-certifiering samt Sölvesborg där kommunstyrelsens ordförande ville styra över detaljer i biblioteksplanen.

Calle Nathanson, vd för Folkets hus och parker. Tidigare ordförande i Svensk biblioteksförening. Foto: Elisabeth Ohlson

– Det handlade om att biblioteken ska ha mer böcker på svenska. Utöver den främlingsfientliga undertonen som finns i uttalanden hos enstaka politiker är det en antiintellektuell hållning att inte ha medier på andra språk. Det är verkligen en antiintellektuell tanke och jag hoppas att den stannar vid en tanke.

Även Louise Limberg, senior professor i biblioteks- och informationsvetenskap vid Högskolan i Borås, oroar sig för vad som ska hända med kulturpolitiken när Christer Nylander försvinner från riksdagen och om L och börjar förhandla med SD.

– Mina farhågor handlar om vad M och L behöver acceptera och då menar jag att kultur- och mediepolitiken är klart i farozonen. Hur mycket ska de vika sig för SD?

Christer Nylander berättar att han väljer att lämna riksdagen eftersom han inte tycker att SD borde få inflytande över kulturpolitiken.

– Jag ser kulturen som ett sätt för människor att utveckla sin personlighet, överraskas, utmana, bilda sig och få ny kunskap. SD har det motsatta synsättet. De vill använda kulturen till att samla nationen, få människor att tänka rätt och fostras att bli som alla andra. Det är denna ideologiska syn som ligger till grund för att de vill ta ner hbtq-flaggor, styra inköp av konst och böcker. Det är därför jag inte tycker att de ska få något att säga till om i dessa frågor. För mig går det inte att kompromissa om så grundläggande saker.

Christer Nylander tror dock inte att SD kommer att ingå i någon regering och därmed inte heller få kulturministerposten.

– Däremot kan de få en vågmästarroll i riksdagen som de så klart vill använda för att försöka få igenom sin politik. Om det kommer att ske inom bibliotekspolitiken eller kulturpolitiken generellt, vet man inte.

Han tycker att SD har visat stort intresse för kulturpolitiska frågor, mer än många andra partier.

– Det finns hos SD en tydlig ideologisk tanke för kulturpolitiska frågor. Så man kan inte utesluta att de vill påverka på dessa områden.

Biblioteksbladet har försökt nå Aron Emilsson, Sverigedemokraternas kulturpolitiske talesperson, för en kommentar till Christer Nylanders besked och till de farhågor som lyfts i biblioteksvärlden. Vi vill också veta hur han tror att Liberalernas beslut att öppna för samarbete med SD kommer att påverka kulturpolitiken. Aron Emilsson har dock inte svarat.

1. Om Svensk Biblioteksförening verkligen är intresserad av att verka för bibliotekens bästa kanske man borde avstå från den här typen av partipolitiska ställningstaganden med inslag av halmgubbar?

Och SD är väl knappast den enda kraft i samhället som vill använda kulturinstitutionerna för att ”få människor att tänka rätt och fostras att bli som alla andra”, eller hur?