Kommentarer om Sölvesborg-avhopp: "Inte oväntat"

24 okt 2019 • 2 min

Politikerna i Sölvesborg har inte visat respekt för professionen, säger Karin Linder, generalsekreterare i Svensk biblioteksförening, om att Sofia Lenninger slutar som kultur- och bibliotekschef. Anna Troberg på Dik säger att det är "i det närmaste omöjligt" att verka som kulturchef i kommuner som Sölvesborg.

Karin Linder säger att det som har hänt i Sölvesborg inte kan tolkas som något annat än ett straff. Foto: Svensk biblioteksförening

– Det är inte oväntat, ansvariga politiker i Sölvesborg har inte visat respekt för professionskunnande och det arbete som utförts utifrån lagstiftning, erfarenhet och kunnande, säger Karin Linder till Biblioteksbladet med anledning av att Sofia Lenninger slutar sitt jobb som kultur- och bibliotekschef i Sölvesborg.

– Det är svårt att inte tolka detta som något annat än ett straff för att kulturchefen stått upp för sitt verksamhetskunnande. Jag hoppas att detta blir en engångsföreteelse i svenskt kulturliv.

Svensk biblioteksförening gick redan i våras ut och kritiserade de ändringar som Samstyret i Sölvesborg ville göra i biblioteksplanen. Kommunalrådet Louise Erixon (SD) har kallat ändringarna för redaktionella, med det håller inte Karin Linder och biblioteksföreningen med om. De anser i stället att det handlar om ändringar av principiellt slag som syftar till olik behandling av invånare. I ett brev till fritids- och kulturnämnden i Sölvesborg har föreningen påpekat nyttan som litteratur på olika språk har för läsande och språkinlärning.

Anna Troberg, ordförande i fackförbundet Dik, säger att detta visar att det är svårt att verka som tjänsteman i en kommun som Sölvesborg.

Anna Troberg, ordförande för Dik. Foto: Stina Gullander

– Det är uppenbart att det är i det närmaste omöjligt att vara kulturchef i en kommun där klåfingriga politiker inte kan hålla en armslängds avstånd, säger Anna Troberg.

– De har gått in och försökt detaljstyra vilka böcker som ska köpas in. Där ska politiker inte vara inne och peta.

Dik har flera gånger kommenterat det Anna Troberg kallar Sverigedemokraternas generella kultursyn, bland annat när det gäller resurser som minskar och att partiets politiker vill lägga sig i vissa detaljfrågor.

– Sölvesborg är ett dystert exempel på just det. Det blir väldigt svårt för människor i verksamheten att utföra sitt uppdrag på det sätt de ska.

Kulturminister Amanda Lind (MP) väljer att inte lämna några kommentarer. Hennes pressekreterare meddelar i ett mejl att det handlar om ett personalärende och därmed inte är något som en minister ska eller få ha åsikter om.