Kulturministern lovar satsning på barns läsande

9 sep 2020 • < 1 min

Liberalerna är överens med Centerpartiet och regeringen om en satsning på omkring 200 miljoner kronor årligen i höstbudgeten för att öka barns och ungas läsande.

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

På Instagram går kulturminister Amanda Lind in på detaljer.

I det så kallade läspaketet finns ett läsfrämjandelyft för folkbibliotekarier och en fortsatt satsning på Stärkta bibliotek, som ska få 150 miljoner kronor 2021 och sedan 75 miljoner kronor årligen 2022–2023.

Utöver detta aviserar Amanda Lind mer resurser till Statens kulturråds läsfrämjande arbete, en utbyggnad av Bokstart, en förlängning av Läslyftet, samt inrättandet av ett ”läsråd”, som ska samla läsfrämjande aktörer från olika delar av samhället,. Totalt uppgår Läsfrämjandesatsningen till 55 miljoner kronor 2020 och 75 miljoner kronor årligen 2021-2022.

”Att satsa på läsning och bibliotek är att satsa på framtiden och på vår demokrati”, skriver kulturminister Amanda Lind i inlägget.