M-politikers svar på SD-kritik om dragqueens: "Långsökt"

8 dec 2023 • 3 min

I helgen läser dragqueens sagor på biblioteket i Lomma. Besöket och bibliotekets hbtqi-certifiering har ifrågasatts av Sverigedemokraterna. På biblioteket har kritiken väckt kämpaglöd. ”Nu vill vi ha regnbågsflaggor överallt!”

Personalen på biblioteken i Lomma kommun har genomgått en utbildning som ska leda till en hbtqi-certifiering. I kombination med att dragqueenduon Miss Shameless och Lady Busty har bokats in för sagoläsning ledde detta i höstas till Sverigedemokraternas lokala ordförande Oscar Sedira reagerade.

I sociala medier gjorde Sedira anspelningar på hbtqi-certifieringen och pedofili, något som har uppmärksammats i lokala medier. Skriftligen vände han sig också till kultur- och fritidsnämndens ordförande och frågade om det fanns garantier för att dragartisterna inte är dömda för brott, om det är ”moraliskt rätt att skattebetalare ska finansiera vuxna mäns sexuella böjelser” samt hur biblioteket blir mer inkluderande och bättre för kommuninvånarna genom en hbtqi-certifiering.

På torsdagskvällens fullmäktigemöte kom svaret från nämndens ordförande Oscar Magnusson (M). Denne konstaterade att Lady Bustys och Miss Shameless identiteter inte är okända för uppdragsgivaren, biblioteket och han jämförde deras val att använda artistnamn med att Epadunk-stjärnor som Fröken Snusk och Hooja gör samma sak.

– Det handlar ju mer om någon form av kontext när det kommer till konstformen, säger han till Biblioteksbladet.

På den andra frågan, om skattefinansiering av sexuella böjelser, var hans svar att detta är något han inte ser som försvarbart – men att han inte betraktar dragartisteri som en sexuell böjelse.

Oscar Magnusson (M), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Lomma kommun, svarar på Sverigedemokraternas frågor under torsdagskvällens fullmäktigemöte. Bild: Lomma kommun.

– Jag förstår inte, jag ser inte kopplingarna. Det är för mig långsökt.

Svaret på den tredje frågan var att personalen på biblioteket önskat sig en hbtqi-certifiering eftersom de oroats över om de verkligen behandlar hbtqi-personer på ett värdigt och korrekt sätt.

– Så de ville ha en utbildning, och utbildningen leder till en certifiering, säger Oscar Magnusson.

Han tillägger att han hoppas att personalen var tillräckligt bra redan från början och att certifieringen därför inte kommer att visa sig ha betydelse.

– Men om de blir bättre – ja, då är väl det bra.

Lommas bibliotekschef Susann Ek säger att Sverigedemokraternas kritik är en avvikelse och att det vanliga snarare är att biblioteket möter uppskattning för sina initiativ att arbeta med inkludering.

– Det är väldigt många som har visat sitt stöd och våra fyra föreställningar med Drag story hour blev fullsatta ganska så direkt.

Susann Ek, bibliotekschef i Lomma kommun. Foto: Anders Ebefeldt

I grannkommunen Malmö har personalen tagit emot hot på grund av dragartisternas sagostunder. Något liknande har inte inträffat i Lomma, säger Susann Ek.

– Men vi har så klart blivit ledsna över att inse att de här krafterna finns i kommunen. Det är en obehaglig känsla.

Blev du förvånad över det?

– Det blev jag faktiskt. Det här är ändå en medveten kommun med en generellt sett väldigt hög utbildningsnivå.

Utöver ledsamhet och förvåning är den dominerande känslan kämpaglöd, enligt Susann Ek.

– Nu vill vi ha regnbågsflaggor överallt. Vi är helt överens i personalgruppen om att vi vill göra hbtqi-certifieringen. Det har aldrig funnits någon tvekan och vi känner oss ännu mer trygga i det nu och vi känner att vi har stöd från kommunledningen, kommunikationsavdelningen, säkerhetsavdelningen och polisen.

Miss Shameless och Lady Busty läser sagor på biblioteket i Lomma i morgon, lördag, och på biblioteket i kommundelen Bjärred nästa lördag.

Sagostunderna med Drag story hour på Lomma bibliotek är fullsatta. Foto: Lomma kommun.

1. -”Vi vill ha regnbågsflaggor överallt”
    Det är precis så jag önskar att vi alla reagerar när de blå bruna vill backa oss tillbaka i smala fållor från förr. Elda under ett vi o dom samhälle.
    Låt oss bära palestina sjalar runt våra axlar, lyssna till minareters böner o rikta blicken uppåt mot regnbågsflaggor!!!
    Vivaldi mångfalden o flrbanna enfalden. ❤️💪❤️