Moderaterna saknar besked om nationella strategin

11 sep 2020 • 2 min

Regeringen aviserar satsningar på läsfrämjande men får kritik av Moderaternas kulturpolitiska talesperson för att inget sägs om den nationella biblioteksstrategin. Besked kommer inom ett år, uppger Amanda Lind för Biblioteksbladet.

Lotta Finstorp, Moderaterna

På sitt Instagram-konto avslöjade kulturminister Amanda Lind (MP) redan på tisdagskvällen detaljer om satsningar på bibliotek. Vid en pressträff på onsdagseftermiddagen gav hon och biträdande finansminister Per Bolund närmare detaljer kring den kommande budgetpropositionen.

I det så kallade Läspaketet finns ett läsfrämjandelyft för folkbibliotekarier och en fortsatt satsning på Stärkta bibliotek, som ska få 150 miljoner kronor 2021 och sedan 75 miljoner kronor årligen 2022–2023.

Utöver detta får Statens kulturråd utökade resurser till  läsfrämjande arbete, Bokstart byggs ut, Läslyftet förlängnings och ett ”läsråd”, som ska samla läsfrämjande aktörer från olika delar av samhället, inrättas. Totalt uppgår Läsfrämjandesatsningen till 55 miljoner kronor 2020 och 75 miljoner kronor årligen 2021–2022.

Efter pressträffen säger Moderaternas kulturpolitiska talesperson Lotta Finstorp till Biblioteksbladet att hon är frågande till att regeringen ännu inte tagit ställning till den nationella biblioteksstrategi – förslaget lades fram av Kungliga bibliotekets nationella samordnare Erik Fichtelius i mars 2019. Hon efterlyser inte minst besked kring digitalisering av kunskapsarv och stöd till folkbibliotekens digitalisering.

– Biblioteken skriker ju faktiskt efter hjälp med digitaliseringen och det ser också väldigt olika ut i landet, säger hon och tillägger att hon därför trodde att sådana besked skulle komma.

– Ja, jag trodde faktiskt det, oavsett pandemin. Detta är inte så coronalrelaterat, the show must go on.

Amanda Lind säger till Biblioteksbladet att hon hoppas kunna lägga fram en nationell biblioteksstrategi under riksdagsåret, alltså senast i september 2021.

– Corona har gjort att processen har fördröjts.

Ett av dagens besked är att Stärkta bibliotek-satsningen förlängs med ytterligare tre år.

Kommer stödet att vara möjligt att sedan fasa ut, i ett läge när kommunerna ska hantera de ekonomiska följderna av pandemin?

– Jag är väldigt glad att vi kan genomföra den här förstärkningen, inte minst i ljuset av corona. Det är en kraftfull markering från min och regeringens sida om att folkbiblioteken måste värnas genom krisen. Vi vill inte gå tillbaka till läget som var 2008–2009 när vi hade finanskrisen och kulturen blev ett område där kommunerna kände sig nödgade att skära. Så det är en viktig signal. Jag kommer att fortsätta att ha diskussioner med Sveriges Kommuner och Regioner och kulturansvariga politiker runtom i landet. Sedan får vi återkomma om vad som händer i framtiden, säger Amanda Lind.

Kulturdepartementets budgetbesked togs emot positivt av Svensk biblioteksförening.

– Kloka satsningar där folkbibliotekens roll för läsning är tydliga, särskilt för barn och unga, säger generalsekreterare Karin Linder i en kommentar på föreningens hemsida.

Budgetpropositionen överlämnas till riksdagen den 21 september.