Oenighet om ny biblioteksplan i Södertälje

28 maj 2015 • 2 min

bibliotek

Det finns en viss oenighet i Södertälje om hur det bäst ska satsas för att utveckla biblioteksverksamheten i kommunen. Tjänstemännen vill lägga ner tre av folkbiblioteken för att istället satsa på skolbiblioteken, men de rödgröna politikerna säger nej. I morgon ska beslutet tas.

I Södertälje är politiker och tjänstemän inte överens om neddragningar av bibliotek. I mars presenterades ett förslag till ”Strukturplan för Södertälje kommuns folkbibliotek” för kultur- och fritidsnämnden. I den planen finns förslag om att avveckla folkbiblioteken i Enhörna, Hölö och Mölnbo för att istället lägga de resurserna på skolbiblioteken. I ett debattinlägg den 2 mars 2015 på lt.se skriver fem centerpartister så här:

”Centerpartiet kommer att göra allt vi kan för att stoppa dessa vansinniga förslag. Inte nog med att bibliotekens viktiga verksamhet försvinner, det innebär också ytterligare utarmning av offentliga mötesplatser för de som bor i dessa orter och kommundelar. Ytterligare en möjlig aktivitet för vuxna och föräldrar att göra tillsammans med sina barn försvinner.”

Samma dag som debattinlägget publicerades gick Anna Bohman (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden, ut och och lugnade att nedläggningen inte kommer att ske.

– Jag har förstått att det finns en oro och att det uppstått missförstånd.(…)Vi kommer inte att medverka till någon typ av försämringar, säger hon till lt.se.

I debattinlägget skriver centerpartisterna att det finns en del bra förslag i strukturplanen om hur biblioteksverksamheten ska utvecklas i stadsdelarna, men att det är korkat att tro att en bokbuss ska kunna ersätta de tre bibliotek som föreslås läggas ned.

Bakom förslaget till nya biblioteksplanen ligger biblioteken själva och en sak som de fokuserar på är att de vill ha ett bibliotek i Hovsjö.

I dagsläget är strukturplanen klar och beslut ska tas i kultur- och fritidsnämnden imorgon, fredag. De rödgröna partierna säger nej medan bibliotekschefen, stadsdirektören och kultur- och fritidschefen säger ja. Förslaget om att lägga ner de tre folkbiblioteken finns kvar i strukturplanen trots att Centerpartiet tidigare föreslagit att den delen skulle utgå omedelbart.

Anna Bohman (S) menar att det handlar om att anta planen som ett första steg men att de kommer att införa ett tillägg om att de inte går med på några neddragningar.

Om kommunen kommer att anta den nya biblioteksplanen får vi veta i morgon.