Partiet tar avstånd från SD-skrivelse i Täby

31 okt 2019 • 3 min

Sorgligt och oroande, säger bibliotekarier i Täby om att en lokal Sverigedemokrat försökte stoppa en programpunkt på biblioteket. Nu tar även partiets gruppledare avstånd från skrivelsen.

Maria Carlén och Tamara Laketic, bibliotekarier i Täby, tycker att det kändes oroande att en politiker ville stoppa programpunkten. Foto: Annika Clemens

Författaren Moa-Lina Olbers Croall skulle besöka Täby bibliotek på höstlovet för att tala om HBTQ-frågor och normbrytande barn- och ungdomslitteratur. Det tyckte inte Sverigedemokraternas ledamot i kultur- och fritidsnämnden, Steven Jörsäter, var en bra idé.

I en skrivelse till bibliotekschefen, kultur- och fritidschefen samt styrande politiker föreslog han att programmet skulle stoppas. Bibliotekschefen Malin Törnquist hade inte för avsikt att stoppa programmet och fick stöd av sin chef och Birgitta Kaasik (M), ordförande i nämnden.

Tamara Laketic, bibliotekarie i Täby, som höll i samtalet med Moa-Lina Olbers Croall tyckte att det kändes oroande.

– Jag blev oroad. Jag är själv invandrare och håller på med HBTQ-frågor. Jag måste vara deras mardröm. De vill nog inte att jag ska jobba på ett svenskt bibliotek.

I Serbien där Tamara Laketic är uppvuxen skulle hon inte bli förvånad över om något liknande hände. Där talar man inte om HBTQ-frågor på bibliotek.

– Jag tänkte först, händer det här verkligen i Sverige?

Kollegan Maria Carlén var också med på samtalet. Hon beskriver hela händelsen som sorglig och oroande.

– Det känns otäckt att det händer här, det man har hört händer på andra ställen. Och jag är rädd för vad det kan leda till, säger hon.

– Om SD får mer politiskt inflytande i framtiden är jag rädd att det påverkar friheten i vår verksamhet och i förlängningen demokratin.

Biblioteksbladet har inte lyckats få kontakt med Steven Jörsäter, men Sverigedemokraternas gruppledare i Täby, Thore Wiberg, tar nu avstånd från skrivelsen. Han delar distriktets uppfattning, skriver han i ett mejl till Biblioteksbladet:

”I detta fall så har personen vänt sig direkt till, bland annat, tjänstemän för att påverka deras tjänsteutövning. Det är givetvis inte så det ska gå till. Om man har synpunkter på tjänsteutövningen så är detta något man får lyfta i berörd nämnd eller i kommunfullmäktige. Vi förstår den kritik som har lyfts, och ser inte detta agerande som lämpligt.”

Trots att Sverigedemokraternas gruppledare i Täby har tagit avstånd från skrivelsen tror författaren själv att hon kommer att bli mer försiktig med framträdanden i framtiden. Det var oväntat för henne att höra att en politiker ville stoppa hennes samtal på biblioteket.

– Jag har varit ute mycket och pratat om den här boken och aldrig varit med om det tidigare, säger Moa-Lina Olbers Croall.

Hennes första tanke var att ställa in. Hon tyckte det kändes hotfullt och lite läskigt att prata inför publik om det skulle komma folk och störa. Men hon ändrade sig.

– Men sedan tänkte jag att det handlar om mer än om mig själv. Det handlar om biblioteken också. Det är viktigt att inte låta dem strypa det fria ordet. Jag är jätteglad att jag gjorde det.

En SD-ledamot i kultur- och fritidsnämnden i Täby, ville stoppa en programpunkt på biblioteket. Foto: Annika Clemens