SD backar – ändrar formuleringar i motionen

3 dec 2019 • < 1 min

Sverigedemokraterna backar från tidigare uttalanden om att medborgarskap ska kunna krävas för att låna böcker. Motionen om bibliotek ska ses över.

Aron Emilsson, riksdagsledamot och Sverigedemokraternas kulturpolitiske talesperson, uppger att formuleringar om medborgarskap i motionen om bibliotek ska ses över eftersom de ger utrymme för tolkningar. Motionen syftar bara på personer som inte vistas i landet lagligt, säger han till SVT:s Kulturnyheterna.

Men när Biblioteksbladet intervjuade Aron Emilsson tidigare förklarade han att partiet vill utreda om det går att knyta bibliotekens tjänster närmare till medborgarskap. Eftersom motionen både innehåller formuleringar om ”svenska medborgare” och om ”utländska medborgare som inte har rätt att vistas i landet”, fick han frågan om motionen endast handlar om personer som befinner sig illegalt i landet eller om den även gäller turister, personer som arbetar tillfälligt i Sverige och personer som har uppehållstillstånd.

– En grundprincip är att vissa tjänster också ska vara knutna till medborgarskap. Det är på en generell nivå. Det finns en gränsdragningsproblematik, svarade Aron Emilsson Biblioteksbladet.

Vidare förklarade han:

– Det finns ingen utpekad målgrupp, men det handlar om målgrupper som i dag inte är med och solidariskt finansierar systemet. Vi anger det som ett exempel och vill ta ett bredare grepp på medborgarskap och utreda det.

Nu tycks dock Aron Emilsson ha ändrat åsikt och säger till Kulturnyheterna i SVT att motionens formulering är otydlig och ska ses över. Han uppger att det handlar om att ”medborgarskapet ska uppvärderas” och att det ska vara tydligt att den som lever lagligt och bidrar till det allmänna ska kunna ta del av den svenska litteraturen.

När Biblioteksbladet vill ställa frågor om kursändringen hänvisar Sverigedemokraternas presstjänst i stället till SVT:s artikel.

Biblioteksbladet har också mejlat frågor direkt till Aron Emilsson, bland annat om hur hans tidigare svar på tidningens frågor ska tolkas, och vad som har fått honom att ändra sig.

SD:s motion om bibliotek

De senaste tre åren har Sverigedemokraterna lagt motioner om bibliotek med samma eller snarlika formuleringar om vem som ska kunna ta del av bibliotekens tjänster. I den senaste motionen skriver partiet att ”utländska medborgare som inte har rätt att vistas i landet ska naturligtvis kunna nekas tillgång till bibliotekens tjänster”. Men vidare skriver partiet ”…tillgängligheten till samhällets välfärdstjänster först och främst ska inrikta sig på och tillfalla svenska medborgare. Att vi vill att biblioteken ska kunna neka utländska medborgare tillgång till vissa tjänster…” Samt ”Biblioteken ska däremot kunna neka utländska medborgare som inte har rätt att vistas i landet vissa tjänster…” Hela motionen finns att läsa här.